Verplichte toepassing eHerkenning bij indienen btw-aangifte

Het is tijd voor een eHerkenningsmiddel!

Ondernemers die hun btw-aangifte nu nog indienen via het oude portaal van de Belastingdienst, moeten vanaf 1 januari 2022 verplicht eHerkenning toepassen. Het nieuwe portaal, Mijn Belastingdienst Zakelijk, stelt eHerkenning met betrouwbaarheidsniveau drie bij het inloggen verplicht.

Alle ondernemers die nog gebruikmaken van het oude portaal hebben inmiddels een brief ontvangen van de Belastingdienst. Hierin worden ondernemers opgeroepen de overstap naar het nieuwe portaal in gang te zetten. Eenmanszaken zijn uitgezonderd van de verplichte toepassing van eHerkenning. Zij kunnen ook met DigiD inloggen.

Toepassing eHerkenning

eHerkenning is hét inlogmiddel waarmee ondernemers veilig en betrouwbaar kunnen inloggen bij meer dan 500 (semi)overheidsorganisaties. Zowel eenmanszaken als rechtspersonen kunnen eHerkenning gebruiken. eHerkenning kent verschillende betrouwbaarheidsniveaus. Om btw-aangifte te kunnen doen bij de Belastingdienst, heeft de ondernemer betrouwbaarheidsniveau drie nodig.

Wanneer wij uw btw-aangifte verzorgen, hoeft u dit niet zelf te organiseren. eHerkenning is in dat geval in ons systeem en proces ingeregeld. Mogelijk bevat uw administratiesoftware ook mogelijkheden om aangiften omzetbelasting rechtstreeks bij de Belastingdienst in te dienen. Wij kunnen u ondersteunen bij het inrichten hiervan.

Aanvragen eHerkenning

Aanvragen van eHerkenning kan via een erkende eHerkenningsleverancier en is gebaseerd op de inschrijving van het bedrijf bij de KvK. Het aanvragen duurt enkele werkdagen. Dit verschilt per leverancier. De verwerkingstijd van een aanvraag is afhankelijk van wat in het handelsregister is opgenomen en de aangeleverde gegevens. Wanneer een ondernemer eHerkenning alleen gebruikt voor het doen van zijn btw-aangifte, dan is ook het speciale Belastingdienst EH3 inlogmiddel mogelijk.

Kosten eHerkenning

Ondernemers die eHerkenning alleen nodig hebben voor het doen van hun belastingaangiften via Mijn Belastingdienst Zakelijk kunnen gebruikmaken van een compensatieregeling. Deze regeling is van toepassing voor ondernemers die eHerkenning ‘Belastingdienst EH3 inlogmiddel’ aangevraagd hebben. Hiermee krijg je maximaal twee keer € 24,20 inclusief btw gecompenseerd. De compensatieregeling loopt van november 2020 tot en met juli 2022 en kan worden aangevraagd via de website van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

Vragen? Neem gerust contact op met uw vaste contactpersoon bij Joanknecht of een van onze businesscoaches of IT-experts.