Tim en Stefan: waarom een samenwerkingsprogramma?

Drie jaar geleden startte Joanknecht het samenwerkingsprogramma om medewerkers meer te betrekken bij de organisatie en om talent te laten groeien. Het programma bestaat uit een groep van twaalf medewerkers die actief in de organisatie betrokken zijn en daardoor invloed hebben. Zij volgen een opleidingsprogramma dat bestaat uit verschillende modules. Deze geven inzicht in het opereren in een organisatie en het aansturen ervan. Het programma is een combinatie van intensieve interne en externe samenwerking. Er wordt theoretische en praktische kennis opgebouwd en de deelnemers zijn actief betrokken bij projecten die direct meerwaarde hebben voor de organisatie.  De groep pakt diverse ontwikkelpunten op en komt met ideeën en oplossingen. Deze keer zijn Tim Kuijpers en Stefan Suy aan het woord over het samenwerkingsprogramma.

Waar komt het idee voor het samenwerkingsprogramma vandaan?

Stefan: “Het komt voort uit de gedachte dat bij heel veel mensen kennis, kunde en creativiteit zit, en niet alleen bij de partners van Joanknecht. We willen graag het talent uit onze medewerkers halen, hun uitdaging bieden. Het samenwerkingsprogramma moet ook bijdragen aan een langere verblijfsduur hier. Als wij opvolgers willen creëren voor de toekomst, dan moeten we hen de verschillende rollen laten ervaren die nodig zijn om een onderneming te leiden en ze betrekken bij vraagstukken voor de toekomst. Door dit te doen kunnen we ook de kloof dichten die er nog steeds is tussen de partners en medewerkers.”

Tim: “En het mes snijdt aan twee kanten, want je stimuleert een groep jonge mensen met ambitie om een stapje extra te zetten en hun kwaliteiten op een bredere manier in te zetten voor de organisatie. We krijgen echt de ruimte om iets toe te voegen en te betekenen aan de verdere verbetering van Joanknecht.”

 

”Ik ben meer dan ooit in contact met mijn collega’s” ~ Tim

 

Wat vind je van jullie nieuwe werkplek?

Tim: “Ik ben meer dan ooit in contact met mijn collega’s. In het vorige pand had ieder vakgebied zijn eigen verdieping en trof ik alleen klanten als ik een afspraak met ze had. Tegenwoordig zit ik dagelijks naast iemand anders en beweeg ik veel meer door het pand. Alles is van glas en dus transparant en dat leidt tot meer contactmomenten met aanwezige collega’s en klanten. Het levert nieuwe vormen van samenwerking op. Het voelt voor mij meer als een ontmoetingsplek dan een kantoor.”

Wat levert het op?

Stefan: “Wat de samenwerkingsgroep oplevert en dit pand ook, is dat we veel beter zicht krijgen op de individuele talenten van mensen en we elkaar beter weten te vinden in de samenwerking. Vandaag zat ik bij twee collega’s waarmee ik voorheen niet samenwerkte. Als ik hoor waar ze mee bezig zijn en hoe ze reageren op bepaalde situaties en ermee omgaan, dan denk ik: hé, dat pakken ze goed aan. Daarnaast leer je elkaar persoonlijk beter kennen. Ik hoop dat we hierdoor de organisatie wat platter krijgen.”

 

Dit artikel verscheen in het magazine ‘samen maken we toekomst’, editie zomer 2021, gedrukt in mei 2021. Twee keer per jaar brengt Joanknecht dit magazine uit voor haar relaties. Magazine ontvangen? Laat het ons weten: Tel. +31 40 844 70 00 of via info@joanknecht.nl. Wil je reageren, heb je een vraag of feedback voor ons? Neem dan gerust contact op met Marlies Vervoordeldonk, hr- en communicatiemedewerker bij Joanknecht via tel. +31 40 240 9493 of via mvervoordeldonk@joanknecht.nl.