Vragen die een start-up zich moet stellen

Vragen die een start-up zich moet stellen

Vragen die een start-up zich moet stellen

25 februari 2019

Als start-up droom je dat jouw disruptieve idee de wereld écht op z’n kop zal zetten. Om te zorgen dat die droom waarheid wordt, stort je je op het ondernemen. Maar plots komt dat moment waarop het bedrijf groeit en meer geld nodig is om die lijn vast te houden. Dat is het moment dat (durf)investeerders in beeld komen. Wat mag je van hen verwachten? En wat gaan zij van jou verwachten? Het is tijd dat de start-up zich goed voorbereid op een aantal belangrijke vragen. Lees in deze blog de vragen die een start-up zich moet stellen.

De definitie van een start-up

Even voor de goede orde: wat is een start-up eigenlijk? Het is in ieder geval een startende ondernemer. Maar niet iedere startende ondernemer is automatisch een start-up. Een algemene definitie voor het begrip bestaat niet. Kort gezegd is een start-up een bedrijf met een vernieuwend disruptief idee voor een (technologisch) product dat schaalbaar en herhaalbaar is. Het idee moet zich dus vertalen in een bedrijf met sterke mondiale groeiambities. Dat vinden durfinvesteerders aantrekkelijk maar kost in het begin wel veel geld. De meeste start-ups zijn daardoor de eerste jaren verliesgevend om het uiteindelijke doel te bereiken. Geld van durfinvesteerders is dan heel belangrijk.

 

Belangrijk: een goed businessplan!

Mijn ervaring is dat veel start-ups al in een vroeg stadium met investeerders om tafel gaan. Een goed idee, alleen hebben ze dan vaak voor zichzelf nog niet scherp hoe ze in de toekomst geld gaan verdienen. Het antwoord op die vraag moet zijn beschreven in een ijzersterk en doordacht businessplan. Dat beschrijft kort en krachtig hoe de organisatie waarde creëert, die waarde levert en vooral ook hoe die waarde wordt vastgehouden. Er moeten dus onderbouwde antwoorden komen op vragen als: hoe zijn de activiteiten georganiseerd? Hoe zijn we klanten van dienst? En hoe verdienen we daar gestructureerd geld mee? Diezelfde vragen wil een investeerder ook beantwoord zien. Zorg dus dat het businessplan op orde is en ga dan in gesprek.

 

Praten met venture capitalists

De start-up zoekt dus vooral durfinvesteerders of venture capitalists. Zo’n investeerder overbrugt het gat tussen het beperkte eigen startkapitaal (ten tijde van hoog risico) en de toekomstige standaardfinanciering wanneer de bank of gewone beleggers het risico wel aandurven. Venture capital zorgt voor  en daarmee voor de versnelde groei van question mark naar Star (om maar in marketingtermen te blijven). Maar welke durfinvesteerder past bij de start-up?

 

De informal investor

Er zijn twee typen venture capitalists: investeerders met eigen geld of met het geld van anderen. Het eerste type is de vermogende particulier die investeert in kansrijke bedrijven, ook wel de informal investor genoemd. Vaak is het een ondernemer die geld verdiende met de verkoop van zijn bedrijf en de opbrengst ondernemend wil investeren. Een informal verwacht, gezien de risico’s (9 van de 10 start-ups mislukken), een potentieel hoog rendement en inspraak in het bedrijfsbeleid. Voordeel is dat de informal niet alleen kapitaal meebrengt. Vaak biedt hij of zij ook een netwerk dat de start-up kan helpen. Bijvoorbeeld bij de ontwikkeling van het product of vragen over marketing, patenten, groei in het buitenland of regelgeving.

 

Het venture capitalist fonds

In het tweede geval spreken we van een venture capitalist fonds (VC) met geld van derden. Zo’n fonds investeert vaak later in het proces wanneer de activiteiten een meer voorspelbaar en veelbelovend karakter hebben. Het vervangt dan de investeerders uit de eerste fase. Venture capitalist fonds willen ook weten wanneer het uitstapmoment is. Ze hebben vooral toegevoegde waarde bij schaalvergroting en grotere investeringen.

 

Vragen die een investeerder zich moet stellen

Kortom, er zijn nogal wat stappen te zetten voordat een start-up écht de wereld kan veroveren. Spannend, maar ook zeer inspirerend, voor start-up én voor investeerder. Welke vragen moeten zij zich stellen voordat ze met een start-up in zee gaan? Hier besteed mijn collega Marc Pelzers in een volgende bijdrage aandacht aan.

 

Corporate Finance

Joanknecht is jaarlijks betrokken bij tientallen transacties op het gebied van fusie- en overnamebegeleiding. We werken voor directies en toezichthouders van (middel)grote ondernemingen, voor participatiemaatschappijen en publieke instellingen. Daarbij treden we wisselend op als adviseur van kopende en verkopende partijen. Ook hebben wij ervaring met het opzetten van investeringsfondsen. We opereren op basis van specialistische kennis, ruime ervaring en een uitstekend netwerk.

Georges_de_Meris-90x90

Geschreven door Georges de Méris.

Partner corporate finance en forensics & recovery bij Joanknecht.

Georges is bereikbaar per telefoon op +31 (0)40 240 9476 en per e-mail op gdmeris@joanknecht.nl.