Vragen die een investeerder gaat stellen aan een start-up

In een vorige blog gingen we in op de vragen die start-ups zichzelf moeten stellen voordat ze in gesprek gaan met (durf)investeerders. Deze keer draaien we het om en gaan we zitten op de stoel van die beleggers. Een verhelderend perspectief voor start-ups. Wat zijn de vragen die een investeerder gaat stellen aan een start-up?

Venture capital: wat houdt dat in?

Nog even terug naar de venture capital-investeerders, want daar hebben we het over. Venture capital is hetzelfde als durfkapitaal of risicodragend kapitaal. Het wordt gebruikt voor financiering van ondernemingen die hoge risico’s lopen. Vaak gaat het hierbij om jonge en/of snelgroeiende ondernemingen (start-ups) die nog geen gevestigde positie hebben. Ze zullen die positie echter in de komende jaren wereldwijd opbouwen, zo is de verwachting. In marktingtermen uitgedrukt: jonge ondernemingen die van Questionmark naar Star gaan uitgroeien. De venture capitalist blijft na zijn investering vaak in enige vorm inhoudelijk bij de bedrijfsvoering betrokken. Bijvoorbeeld door een plaats in de Raad van Commissarissen, door het geven van adviezen of door de inzet van zijn relatienetwerk. De betrokkenheid varieert meestal van drie tot zeven jaar. Daarna wordt het aandeel in de onderneming verkocht. Zo’n zogenaamd exit event of exit gebeurt vaak door de verkoop van de onderneming aan een groter bedrijf en soms in de vorm van beursintroductie.

Een indringend gesprek

Vooropgesteld: venture capital-investeerders weten heel goed wat er speelt in de markt. Met regelmaat krijgen ze investeringsvoorstellen voor ogen. Een start-up moet daarom goed zijn voorbereid op een indringend gesprek. De vragen zullen immers verder gaan dan alleen het businessplan en het disruptieve idee. Het gesprek zal óók gaan over zeggenschap en geld. Was het immers niet dáárom dat het gesprek met de durfinvesteerder in de eerste plaats door de start-up werd gepland?

Pre- en post-money

De investeerder wil in de eerste plaats graag weten hoeveel geld al is opgehaald. En wie de huidige investeerders zijn. Ook is het gebruikelijk om naar de pre-money en post-money waardering te vragen. Pre-money is de waarde van het bedrijf exclusief kapitaalverhoging. Het vertelt dus wat de start-up nu waard is na de laatste (beperkte) investeringsronde. Post-money is de waarde van het bedrijf inclusief het waardeverhogend effect van de kapitaaluitbreiding. Deze waarde vormt de basis voor de verdeling van de aandelen. Een rekenvoorbeeld: de pre-money waardering is € 1.000.000. De kapitaalverhoging vertegenwoordigt een waarde met € 400.000. De post-money waardering is derhalve € 1.400.000. De venture capitalist die de kapitaalverhoging voor zijn rekening neemt, heeft dus recht op 400/1.400 = 28,57% van de aandelen.

Ga op de stoel van de investeerder zitten

Het eenvoudige rekensommetje toont al aan wat het belang van waard berekeningen is voor de investeerder. Het bewijst dat je als start-up antwoorden zult moeten geven op vragen die verder gaan dan het wereld veroverende idee of het op poten zetten van de nieuwe onderneming. Het gaat ook (en vooral) over geld en belangen. Tip: ga als startende ondernemer eens in gedachte op de stoel van de investeerder zitten. Verplaats je in zijn of haar rol. Zorg dat het businessplan en het financiële voorstel zo sterk zijn dat de venture capitalist er ook in gaat geloven. Overtuig hen dat jij die ene uitzonderlijke start-up bent die zich onttrekt aan de statistieken en die van een groot vraagteken écht gaat uitgroeien tot een giant blue star…

Deze blog is geschreven door Marc Pelzers, adviseur corporate finance en partner bij Joanknecht.