Voor Maayke Goossens telt elk detail

Voor Maayke Goossens telt elk detail

winter 2019/2020

Als brand- & creative manager is Maayke Goossens dagelijks bezig met de uitstraling van het merk Goossens Wonen & Slapen en hun bijna twintig woonwinkels in Nederland en België. Daarnaast reist ze de wereld over voor de inkoop van de collectie. In april 2018 kwamen Maayke en haar broer Bart aan het roer van het familiebedrijf te staan. Eerder waren zij al in gesprek met hun ouders over hoe ze Goossens meer toekomstbestendig zouden kunnen maken met meer toegevoegde waarde voor hun klanten. Maayke: “Vorig jaar hebben we besteed aan het onderzoeken van ons merk en het bepalen van de strategie. Dit jaar zijn we gestart met de implementatie van deze nieuwe strategie door de grootschalige verbouwing en herinrichting van onze winkels, het uitbrengen van een magazine en een nieuwe commercial.”

Interne en externe factoren

We ontmoeten Maayke in Almere in de woonwinkel die als eerste de transformatie naar het nieuwe winkelconcept onderging. “Deze ruimte is het hart van de winkel waar onze klanten advies krijgen en inspiratie opdoen”, vertelt Maayke terwijl we plaatsnemen aan een lange tafel. “Om te komen tot ‘Goossens nieuwe stijl’ hebben we een heel traject afgelegd samen met onze medewerkers. We zijn begonnen met het bekijken van alle externe factoren. Om te bepalen waar je heen wilt, moet je immers eerst goed om je heen kijken. Wat zijn de consumentsturende trends, wat gebeurt er op woongebied in Nederland en in de rest van de wereld? Onze doelgroepen zijn door ons onder de loep genomen en we hebben bekeken waar zij behoefte aan hebben. De volgende stap was om intern naar Goossens te kijken; onze missie, visie, pay-off, brandvoice en beeldmentaliteit.”

 

”Er is geen enkele andere formule die dit aanbod heeft staan met zoveel sfeer, rust en ruimte”

 

Sfeer, rust en ruimte

Belangrijk voor de nieuwe winkelformule is de optimale winkelbeleving voor de klant. “Hoe wij in onze nieuwe winkels de collectie presenteren is uniek”, vertelt Maayke trots. “Je voelt het door heel de winkel dankzij onze ruime manier van inrichten en het daglicht. Er is geen enkele andere formule die dit aanbod heeft staan met zoveel sfeer, rust en ruimte. Overal is drukte en ik ben van mening dat wij juist voor rust moeten zorgen. De vestiging in Nuenen heeft als eerste Goossens een brasserie, La Sedia. Een fijne horecagelegenheid draagt bij aan het gevoel van een gezellig uitje. De brasserie heb ik samen met ons designteam ontworpen. We zijn een interieurzaak en dan vind ik dat we ons ook in het ontwerp van onze horeca moeten onderscheiden qua interieur. Met het interieurontwerp van de brasserie maken we echt een statement door te werken met één hoofdkleur en bijzondere meubels. Dat gaat in tegen de wereldwijde huidige horeca-interieurtrends zoals het gebruik van bakstenen muren, planten en licht hout.”

 

 

 

Eigen designs

De collectie is verdeeld in vier woonstijlen, elk met woonproducten en accessoires in drie verschillende prijssegmenten, beginnend bij een instapprijs. “Zo willen we graag luxe voor iedereen bieden. Uiteraard hebben we ook nog steeds een slaapafdeling, want we zijn een slaapspecialist en dat willen we graag blijven.” Het afgelopen jaar heeft het productdesignteam van Goossens binnen de nieuwe visie zestig onderscheidende producten ontwikkeld. “De meeste zaken kopen extern hun collectie in. Wij hebben dus ook onze eigen producten.”

 

Alles moet kloppen

Volgens Maayke is een interieur niet af met alleen de meubels. “De juiste kleur muur en de keuze voor accessoires horen daar zeker bij. Wij adviseren daarin onze klanten ook. Met 2D- en 3D-designs helpen we hen met de beste inrichting van hun woon- of slaapkamer. Onze nieuwe pay-off is ‘Life’s in the details’. Het leven zit ‘m ook echt in de kleine dingen. Alles moet tot in de details kloppen voor onze klant.”

 

 

 

Dit artikel verscheen in het magazine ‘samen maken we toekomst’, editie winter 2019/2020, gedrukt in december 2019. Twee keer per jaar brengt Joanknecht dit magazine uit voor haar relaties. Magazine ontvangen? Laat het ons weten: Tel. +31 40 844 70 00 of via info@joanknecht.nl. Wil je reageren, heb je een vraag of feedback voor ons? Neem dan gerust contact op met Trudie Govers, marketing- en communicatieadviseur bij Joanknecht via tel. +31 40 240 9522 of via tgovers@joanknecht.nl.