Vierde generatie klaar om het stokje over te nemen

Klaar om het stokje over te nemen

Klaar om het stokje over te nemen

zomer 2019

Michelle en Nick Verdaasdonk zijn de vierde generatie van familiebedrijf Van Gennip Verpakking. In de hal bij de entree van Van Gennip Verpakking hangen de portretten van de oprichter en de tweede generatie Van Gennip. “Er wordt wel eens gevraagd waarom er geen foto van onze vader hangt. Deze twee heren op de portretten leven allebei niet meer. Mijn vader is springlevend en enorm betrokken bij het bedrijf en dat houden we graag zo”, vertelt Michelle Verdaasdonk. Samen met haar broer Nick vormt zij de vierde generatie in het bedrijf. “Toen ik veertien werd, zei mijn vader ‘van harte, hoeveel uur kom je vanaf nu werken?’. Nick en ik zijn allebei al heel wat jaren betrokken bij het bedrijf.”

Maatwerk en voorraadbeheer

Van Gennip Verpakking bestaat dit jaar 72 jaar en werd opgericht door de overgrootvader van Nick en Michelle. “Hij begon met de verkoop van etalagematerialen”, vertelt Nick. “Onze opa en oma namen het bedrijf over en zij voegden daar de verkoop van verpakkingen voor detaillisten, zoals de bakker en slager, aan toe. Toen mijn vader het bedrijf overnam, heeft hij een flinke stap voorwaarts gezet door ook voor industriële bedrijven en logistieke ondernemingen te gaan werken. Bedrijven als DAF en VDL zijn al jaren klant bij ons.” Tegenwoordig heeft Van Gennip Verpakking 30.000 kubieke meter aan magazijncapaciteit en zijn altijd circa 3.500 producten op voorraad. Nick: “We verzorgen voor heel veel verschillende branches verpakkingen. Van beschermende materialen voor vrachtwagenonderdelen tot verpakkingen voor medicijnen en voedsel. Daar zijn strenge eisen aan verbonden en wij zorgen er samen met onze leveranciers voor dat we de juiste verpakking kunnen aanbieden.” Michelle: “Kijk, een doos is een doos en die kan in principe iedereen leveren. Wij zijn voor onze klanten een meerwaarde door maatwerk en voorraad-beheer. Onze klanten moeten zich bezighouden met hun product. Wij verzorgen de verpakkingen en de voorraad daarvan.”

 

Duidelijke rolverdeling

Binnen het bedrijf is de rolverdeling tussen Michelle en Nick op een natuurlijke manier ontstaan. Ze zijn een team. Dat is ook goed te merken tijdens het interview. Ze vullen elkaar constant aan. Michelle: “Je zou denken dat wij als broer en zus erg op elkaar lijken, maar we zijn heel verschillend. Zo had Nick vanaf zijn zestiende al in zijn hoofd dat hij het bedrijf wilde overnemen. Hij wilde eigenlijk niet meer studeren, maar dat moest toch van onze vader. Dat werd een deeltijdstudie bedrijfskunde. Je weet immers nooit wat de toekomst brengt. Ik heb zelf verschillende bedrijven van binnen gezien tijdens mijn stages. Ik wilde kijken wat er nog meer was. Op die manier leerde ik hoe fijn het bij ons bedrijf is.” Nick: “Onze rolverdeling in het bedrijf is ook heel duidelijk. We werken nauw samen met onze ouders. Ik richt mij op het commerciële gedeelte en ben veel buiten de deur. Michelle zorgt dat alles intern goed verloopt.” Michelle vult lachend aan: “Mij moet je echt niet naar klanten sturen, dan ben ik dagen van tevoren zenuwachtig en Nick moet je mijn taken niet laten doen. We doen gewoon allebei waar we goed in zijn.”

Nick Verdaasdonk

 

“Ik richt mij op het commerciële gedeelte en ben veel buiten de deur. Michelle zorgt dat alles intern goed verloopt”
~ Nick

 

Veranderingen in het bedrijf

Voor de medewerkers was het wel even wennen toen Nick en Michelle een uitgebreidere rol in het bedrijf gingen vervullen. Nick: “Ons team was enorm gewend om te overleggen met onze vader. Op een gegeven moment heeft hij gezegd dat iedereen toch echt met vragen bij ons moest zijn. Dat was wel fijn en ook duidelijk voor iedereen. Nu merken we daar overigens niets meer van. Iedereen komt naar ons toe. Wij zorgen voor de dagelijkse gang van zaken en onze ouders hebben uiteraard ook een grote rol in het bedrijf. Mijn vader is de eindverantwoordelijke en doet de boekhouding en de inkoop. Het duurt nog een aantal jaar voordat wij dat gaan doen.” Michelle: “Een mooie verbetering die wij hebben bewerkstelligd, is het behalen van het ISO 9000-certificaat. Voor mijn vader hoefde dat niet zo nodig, maar ik wilde dat wel heel graag. Kwaliteit leveren was hier altijd al een belangrijk punt. Dankzij het kwaliteitsmanagementsysteem en de bijbehorende protocollen hebben we dit nu naar een nog hoger niveau weten te tillen en verloopt alles nog gestroomlijnder.”

 

Begeleiding bij overdracht

Een tijd geleden werd de overdracht van de eerste aandelen van het bedrijf aan Michelle en Nick in gang gezet, onder begeleiding van Joanknecht. Michelle: “Onze vader heeft in zijn hoofd hoe hij het graag wil en Joanknecht helpt met hoe we dat het beste kunnen bewerkstelligen. Als het goed is, krijgt de nieuwe structuur dit jaar vorm. Wij hebben heel duidelijk voor ogen hoe we na de overdracht de rolverdeling gaan invullen. Het is heel fijn dat we daarin op één lijn zitten.” Nick: “Onze vader heeft alles in zijn eentje moeten doen toen hij de zaak overnam van zijn ouders.” Michelle: “Ik weet niet of een van ons het alleen zou kunnen.”

Michelle Verdaasdonk

 

“Onze klanten moeten zich bezighouden met hun product. Wij verzorgen de verpakkingen en de voorraad daarvan”
~ Michelle

 

Sparringspartner

“Joanknecht ondersteunt ons ook met hr-zaken”, vertelt Michelle. “We hebben veel gehad aan hun advies bij het opstellen van het personeelshandboek, de reglementen en verzuimbegeleiding. Als mkb-bedrijf is het superfijn dat je met een vaste partner over dit soort dingen kan sparren, wanneer je dat niet in eigen huis hebt. Het is belangrijk om het allemaal goed geregeld te hebben.” Nick: “Wat ik heel fijn vind, is dat we met Joanknecht een keer per kwartaal de cijfers doornemen. Mijn vader weet natuurlijk heel goed hoe het financieel gaat met het bedrijf en het is zaak dat Michelle en ik dat ook leren. Dan weten we waar we kunnen bijsturen. Het is prettig bewust met het bedrijf bezig te zijn en inzicht te krijgen. We hebben van huis uit meegekregen dat het niet goed is wanneer alles over vijf jaar nog precies hetzelfde is als nu. Wij blijven innoveren.”

 

 

Dit artikel verscheen in het magazine ‘samen maken we toekomst’, editie zomer 2019, gedrukt in juni 2019. Twee keer per jaar brengt Joanknecht dit magazine uit voor haar relaties. Magazine ontvangen? Laat het ons weten: Tel. +31 40 844 70 00 of via info@joanknecht.nl. Wil je reageren, heb je een vraag of feedback voor ons? Neem dan gerust contact op met Trudie Govers, marketing- en communicatieadviseur bij Joanknecht via tel. +31 40 240 9522 of via tgovers@joanknecht.nl.