Vergroot uw kans op financiering met deze 5 tips

 

Het ophalen van financiering is vaak een struikelblok voor startende bedrijven. Start-ups mislukken namelijk in de meeste gevallen. De risico’s zijn hierdoor enorm voor financiers. Banken investeren in bedrijven die meer ‘zekerheid’ kunnen bieden. Alternatieve geldverstrekkers financieren vaak bedrijven met een bestaansrecht van langer dan één of twee jaar. Toch lukt het sommige start-ups om een flink kapitaal op te halen. Wat maakt het nu dat deze start-ups wél financiering krijgen en wat moet u doen om ook in aanmerking te komen? Hieronder leest u het verhaal van Castor EDC en hun succes met het ophalen van financiering via verschillende kanalen.

In juli van dit jaar wordt bekendgemaakt dat de Nederlandse health-tech start-up Castor EDC €5,3 miljoen aan financiering heeft opgehaald bij INKEF Capital en een aantal private investeerders. Castor is een bedrijf dat resultaten van medisch onderzoek toegankelijker wil maken voor artsen en patiënten. Het bedrijf heeft een platform gecreëerd waar gemakkelijk gegevens van patiënten opgeslagen en uitgewisseld kunnen worden. Hierdoor worden deze resultaten overzichtelijker en toegankelijker.

Wat kunt u van Castor leren?

Wat heeft er nu aan bijgedragen dat Castor wél financiering heeft kunnen ophalen en wat kunt u doen als startende ondernemer om uw kans op financiering te vergroten? Hieronder vijf tips:

  1. Spring in op een trend

De medische wereld is constant in beweging en digitalisering (van de zorg) is het heden en zeker ook de toekomst. Castor haakt in op beide trends en dit maakt dat het product al snel omarmd is. Waar veel patiëntendossiers nu nog onoverzichtelijk en ontoegankelijk zijn, zorgt dit platform ervoor dat er snel en doelgericht inzicht te verkrijgen is in deze dossiers. Ondernemers zijn succesvoller wanneer zij inspringen op trends, omdat hier vaak de kansen liggen voor de toekomst. Een trend betekent namelijk vaak een nieuwe uitdaging, een nieuwe frustratie of een nieuwe oplossing. En oplossingen verkopen. U wordt eerder als expert ervaren en consumenten zullen hierdoor sneller uw product kopen.

  1. Zorg voor een gebruiksvriendelijk product

Mensen zijn van nature liever lui dan moe. In hoeverre een product of dienst mensen kan ontzorgen draagt vaak bij aan het succes van een product. Denk bijvoorbeeld aan het succes van AirBNB, Thuisbezorgd en Adyen. Castor zorgt ervoor dat medische data van patiënten gemakkelijk in te zien is en te gebruiken is door artsen en patiënten. Het patiëntendossier is toegankelijk, wat het een gebruiksvriendelijk product maakt.

  1. Lever met uw product een bijdrage aan de maatschappij

Producten met een maatschappelijk karakter vallen vaak in de smaak bij het publiek. Banken, investeerders en bedrijven investeren liever in een bedrijf dat iets toevoegt aan de maatschappij dan een product waar de maatschappij niet direct beter van wordt. Castor zorgt er met haar medische community voor dat artsen en patiënten sneller dan ooit behandelmethoden voor ziektes kunnen ontdekken. Op deze manier wordt de kans op het bestrijden van ziektes groter.

  1. Zorg voor een innovatief product

Innovatieve producten doen het vaak goed op de markt. Voor innovatieve Nederlandse start-ups zijn er bovendien een aantal regelingen waar ondernemers gebruik van kunnen maken. Denk hierbij aan de WBSO (Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk), de innovatiebox en de MIT-regeling (MKB-Innovatiestimulering en Topsectoren). Wanneer een start-up eenmaal subsidie krijgt van de overheid of van ontwikkelingsmaatschappijen, is het gemakkelijker om een tweede financieringsronde in te gaan. Castor heeft de Horizon 2020-subsidie van €1,1 miljoen gekregen van de Europese Commissie om het platform verder te ontwikkelen.

  1. Zorg dat het product geschikt is voor de internationale markt

Producten die zonder veel aanpassingen internationaal kunnen gaan, hebben vaak meer kans van slagen dan ‘nationale’ producten. Internationale producten zijn vaak winstgevender, omdat er maar één ontwikkelingsinspanning geleverd moet worden en één product voor de mondiale markt gemaakt hoeft te worden. Denk aan het hiervoor beschreven platform. Dit is vrij gemakkelijk te internationaliseren en hierdoor kunnen de kosten beperkt blijven.

Natuurlijk is er meer nodig dan bovenstaande tips om een succesvol bedrijf te starten, maar het maakt de kans van slagen wel groter, als u alvast nadenkt over deze punten. Vindt u het interessant om hier eens over door te praten? Joanknecht Corporate Finance begeleidt start-ups, bijvoorbeeld bij het ophalen van financiering of middels business coaching.

Deze blog is geschreven door Aron Crum, junior adviseur corporate finance.