“Duurzaam is altijd voordeliger dan conventioneel doorgaan”

“Duurzaam is altijd voordeliger dan conventioneel doorgaan”

zomer 2021

“Goedemiddag!”, klinkt het vrolijk. Jan van Hout, directeur van Van Hout adviseurs en installateurs, verschijnt lachend in beeld voor het online interview. In een magazine waar optimaal samenwerken centraal staat, mag een verhaal over duurzaamheid en gezonde lucht in gebouwen niet ontbreken. Er valt nog een wereld te winnen in het vastgoed op dat gebied volgens Jan: “Er zijn nog genoeg ondernemers die de kat uit de boom kijken of zich überhaupt niet geroepen voelen te verduurzamen. Maar de wereld verandert sneller dan je denkt.”

Jan trad als derde generatie Van Hout eind jaren negentig toe tot de directie van het bedrijf dat dit jaar 85 jaar bestaat. “Wat al die tijd hetzelfde is gebleven, is dat het in ons bedrijf om mensen gaat. We gaan een relatie aan met onze klanten en zijn regionaal betrokken. Het goed willen doen en een goed bedrijf zijn voor onze mensen, dat zijn zeker dingen die ik heb overgenomen van mijn voorgangers. Ik geef wel op een andere manier leiding. Vroeger was er meer hiërarchie, van boven naar beneden. Voor mij is het juist belangrijk dat mensen zelf verantwoordelijkheid dragen, met initiatieven komen en zich blijven ontwikkelen.”

 

Ontzorgen

Inmiddels is er onder leiding van Jan een nieuw bedrijf naast Van Hout ontstaan: Ovvia. Daar waar bij Van Hout de nadruk ligt op installaties, wordt bij Ovvia breder gekeken naar integraal verduurzamen van vastgoed waarbij het gaat over gebouwen en systemen. “In de plannen die we maken met Ovvia zijn installaties een onderdeel van de oplossing en die installaties kunnen ook van een andere partij dan Van Hout komen. We maken voor onze opdrachtgevers eerst een routekaart met ‘waar sta je vandaag met je gebouw?’ en vertellen je wat de ijkpunten zijn qua regelgeving en eisen. Hoe kun je naar bepaalde doelen toe werken, wat kost dat, wat levert het op? We ontzorgen klanten doordat wij voor hen investeren. Zij hebben op deze manier geen hoge kosten, maar krijgen toch onze diensten geleverd. Hoe veilig wil je het hebben?”

 

Grote uitdagingen

Op het vlak van verduurzaming valt er nog veel te winnen en dat moet ook, want de regels vanuit de overheid worden steeds strenger. Zo moeten kantoren minimaal een energielabel C hebben over uiterlijk anderhalf jaar. “En alle gebouwen moeten binnen dertig jaar naar een nieuwbouwniveau, dat is een majeure opgave. Tegelijkertijd moeten straks alle platte daken boven een x-aantal vierkante meter vol liggen met zonnepanelen. Dat zijn hele grote uitdagingen.”

 

Niet achteroverleunen

Nog niet iedere ondernemer staat te springen om te vergroenen. “En dat is maar goed ook,” zegt Jan lachend met een knipoog. “Anders hebben we het veel te druk! Maar voor de ondernemers geldt dat ze eigenlijk niet achterover kunnen leunen. Voor degenen die zeggen ‘klimaat is mijn probleem niet’ stapelen de risico’s zich op. Je kunt denken dat je vandaag een leuk kantoor met een C-label hebt, maar wie straks echt gaan mopperen zijn de banken. Je vormt namelijk een risico als je vandaag niet verduurzaamt met je gebouw. Krijg je dan nog een financiering? Wat als dat alleen maar strakker wordt qua regels? Heb je dan een plan hoe je gaat verduurzamen?”

 

“Voor mij is het juist belangrijk dat mensen zelf verantwoordelijkheid dragen”

 

Eisen van (over)morgen

“Ons credo is: duurzaam is altijd voordeliger dan conventioneel doorgaan. We beloven dat en maken het ook waar. Het is aan de ondernemer om daar hulp bij te zoeken.” Joanknecht maakte dankbaar gebruik van de verhuizing om een gezonde en duurzame werkomgeving te creëren in het nieuwe pand. Van Hout verzorgde daarbij de installaties. “Bij Joanknecht was al goed nagedacht over verduurzaming. Maar kies je voor de eisen van morgen of van overmorgen? We adviseerden bij het maken van die keuze.”

 

Maatschappelijke druk

Volgens Jan is deze verandering maatschappijbreed steeds meer zichtbaar: “Kijk een reclameblok op tv: onderwerpen als zonne-energie, biodiversiteit, elektrisch rijden komen voorbij. De maatschappelijke druk is best snel aan het kantelen. Dat zie je ook in de voedselindustrie. Bedrijven die eerder alleen vleesproducten op de markt brachten, bieden nu ook vegetarische opties aan. Ze zijn er zich meer van bewust hoeveel CO2-uitstoot de vleesproductie veroorzaakt. Zo’n bedrijf kan niet alleen maar vlees blijven maken op grote schaal. Ja, dat mag, maar de risico’s door de veranderingen lopen alleen maar op. Bij gebouwen is het niet anders.”

 

Een fatsoenlijk bedrijf zijn

Genoeg werk voor de bedrijven van Jan dus. Maar dat werk moet wel goed uitgevoerd worden. Zijn er wel genoeg mensen om alle verduurzamingsplannen tot stand te brengen? “In de nabije toekomst wordt het flink drukker in onze sector. We komen binnen een paar jaar zo’n 40.000 fte tekort. Dat houdt in dat we heel efficiënt en daarmee ook heel goed met ons menselijk kapitaal om moeten gaan. Talent aantrekken én behouden. Dat begint er sowieso mee dat je een fatsoenlijk bedrijf bent waar mensen willen werken en ook lang willen werken.”

 

Een duidelijk verhaal

“We hebben een ontzettend duidelijk verhaal over wat voor ons duurzaamheid en vergroening betekent. Daarmee trekken wij talent aan en daardoor kunnen we diversificeren. Onze klanten krijgen te maken met onze financieel experts, loodgieters, logistieke mensen en mensen die het kunnen maken. Wij schrijven onze eigen software, dus we hebben programmeurs nodig. De groeiende klimaatopgave waar we voor staan, vraagt dus om andere vaardigheden binnen het bedrijf dan voorheen en dat alles om onze klanten te helpen. De veranderingen brengen ook met zich mee dat collega’s zich laten omscholen binnen het vakgebied. Ook bieden we allerlei opleidingsplannen voor mensen die willen doorstromen. Bij ons kunnen de medewerkers een leven lang leren en zo blijven we gericht op de toekomst.”

 

 

 

Dit artikel verscheen in het magazine ‘samen maken we toekomst’, editie zomer 2021, gedrukt in mei 2021. Twee keer per jaar brengt Joanknecht dit magazine uit voor haar relaties. Magazine ontvangen? Laat het ons weten: Tel. +31 40 844 70 00 of via info@joanknecht.nl. Wil je reageren, heb je een vraag of feedback voor ons? Neem dan gerust contact op met Marlies Vervoordeldonk, hr- en communicatiemedewerker bij Joanknecht via tel. +31 40 240 9493 of via mvervoordeldonk@joanknecht.nl.