Tax in a digital era

De wereld om ons heen verandert snel door digitalisering. Technologische ontwikkelingen zetten de financiële wereld op zijn kop. Denk aan blockchain, robotics en business intelligence; je kunt er niet omheen. Informatie-uitwisseling vindt continu plaats, de doorlooptijd van werkprocessen wordt korter en nieuwe digitale producten en diensten volgen elkaar sneller op. Dit vraagt veel van de wendbaarheid en flexibiliteit van organisaties en hun professionals.

Ook de belastingadviespraktijk profiteert steeds meer van verdergaande technologische ontwikkelingen. Dit heeft niet alleen impact op de werkzaamheden die je als belastingadviseur uitvoert, maar zeker op de rol van de belastingadviseur zelf. Hoe ziet de belastingadviseur van de toekomst eruit?

Blijven verbinden

De behoefte aan relevante en betrouwbare informatie blijft. Daarbij komt de focus meer te liggen op het behouden van de verbinding tussen de mens, onze klanten en onze omgeving, ons netwerk en de digitale wereld. Dit betekent dat de rol van ‘trusted advisor’ voor een belastingadviseur zich verder ontwikkelt. Goede communicatieve vaardigheden worden steeds belangrijker om de verbinding tussen vaktechniek, technologische ontwikkelingen en onze klanten te blijven vinden.

Digitale hulpmiddelen helpen ons om continu in verbinding te staan met onze klanten. Bij Joanknecht werken onze IT en belastingadvies disciplines dan ook steeds intensiever samen. Jori Staal is één van onze collega’s die hierbij betrokken is vanuit de belastingadviespraktijk.
Jori vertelt: “De samenwerking met IT resulteert in robotjes die data sneller inzichtelijk maken en bijdragen aan een efficiënter en effectiever verloop van processen. Daarnaast is de kans op het maken van fouten kleiner. En wij kunnen sneller een gericht advies geven aan onze klanten. Daar gaat het om.”

Robotics, instant monitoring en meer in de belastingadviespraktijk

Het interpreteren van data en het uitzetten van acties blijven voor een belastingadviseur belangrijke taken die (nog) niet door een robot vervangen kunnen worden. Collega Jeroen Vervoort, IT-auditor en medewerker IT-services, legt uit: “Een robot maakt gebruik van software die, eenvoudig gezegd, in een ‘ja’ of ‘nee’ resulteert door het analyseren van data. Op fiscaal gebied is de oplossing of het advies vaak niet zo zwart-wit. Dit benadrukt juist meer die rol van ‘trusted advisor’.”

Continu inzicht in data en een breed scala aan mogelijkheden voor analyses daarvan dragen bij aan een hogere mate van transparantie in de relatie tussen klant en adviseur. Zo licht Jeroen toe: “Als adviseur kun je zo écht het verschil maken voor je klant. We willen niet de hele tijd in de achteruitkijkspiegel kijken, maar juist bijsturen vanaf de bijrijdersstoel, waar nodig en mogelijk. Met onze klanten kijken we vooruit naar wat komen gaat.” Bijvoorbeeld als het gaat om de financiële planning. Door inkomsten, uitgaven en vermogen met elkaar in verband te brengen en persoonlijke omstandigheden mee te wegen brengen we de financiële situatie voor de toekomst in kaart. Doorlopend inzicht in klantgegevens maakt deze vorm van dienstverlening effectiever. “Ook voor de omzetbelasting zetten we IT nadrukkelijk in” zegt Jori. “Zo kunnen we goederenstromen makkelijk inzichtelijk maken en bijzonderheden er direct uit filteren. Robotjes kunnen de validiteit van btw-nummers checken. Heel handig!”

“We willen niet de hele tijd in de achteruitkijkspiegel kijken, maar juist bijsturen vanaf de bijrijdersstoel, waar nodig en mogelijk. Met onze klanten kijken we vooruit naar wat komen gaat.”

Jeroen Vervoort, IT-Auditor

Innovatie stimuleren

Bij Joanknecht is het bedenken van nieuwe toepassingen met ‘de klantbril’ op onderdeel van de dagelijkse gang van zaken. Innovatie staat centraal in onze manier van werken. Daar kunnen we ook niet omheen gezien de regio waarin we ons bevinden. We hebben één kantoor midden in de Brainport regio. Hier is technologie van wereldformaat te vinden. Hoe we innovatie bij Joanknecht stimuleren? Jori vertelt: “Bij Joanknecht krijg je veel ruimte, als je laat zien dat je bepaalde dingen leuk vindt. Je hebt de vrijheid om op die gebieden te experimenteren. Er kan heel veel, zolang je zelf het initiatief neemt. Dingen uitproberen mag, al leidt het niet direct tot een nieuw product. De weg ernaartoe is belangrijk. Zonder die ruimte kunnen we niet verder komen.” Jeroen beaamt dit: “Alles kan bij Joanknecht, als je het maar aangeeft. Ik ben begonnen in 2014 als medewerker business & ICT. In 2016 heb ik de keuze gemaakt om me meer te gaan focussen op IT-audits en IT-adviesopdrachten in de breedste zin van het woord. Process mining, business intelligence, ISAE3402 audits, IT security assessments en meer. Daar houd ik me nu dagelijks mee bezig. Zo heb ik ervaren dat je bij Joanknecht het pad van je ontwikkeling zelf kunt bepalen.”

Talentmanagement – hoe we samenwerken

Elke loopbaan bij Joanknecht is uniek. Oprecht op maat gemaakt. Dit doen we in samenspraak en met aandacht voor je talenten, je wensen, het team en de behoeften vanuit onze organisatie. Bij Joanknecht kijken en denken we verder. Het thema ‘verandering’ komt altijd terug in de dynamische omgeving waarin we werken. Je hebt in ieder geval de kans om een wezenlijke bijdrage aan onze organisatie te leveren. Wat we naar buiten uitstralen, maken we intern ook waar. We geloven in de talenten van onze mensen. Je krijgt snel verantwoordelijkheden. We vinden dat belangrijk, omdat je je zo kunt ontwikkelen. En dat stimuleren we graag. Daarnaast werken we onderling veel samen tussen disciplines. We moeten het namelijk samen doen. Samen maken we toekomst.

Ben je geïnteresseerd in een uitdagende baan die bij je past en die je zelf invulling kunt geven? Jeroen en Jori vertellen je graag meer over de mogelijkheden binnen Joanknecht. Uiteraard kun je geheel vrijblijvend contact opnemen met Jeroen en Jori.

Jeroen Vervoort: +31 (0)40 240 9494 | jvervoort@joanknecht.nl    |    Jori Staal: +31 (0)40 240 9457 | jstaal@joanknecht.nl