Het gaat niet alleen om geld, maar om het beste plan

Het gaat niet alleen om geld, maar om het beste plan

5 februari 2020

Onlangs beheerste de overname van energiereus Eneco door Mitsubishi het nieuws. Op zich is dat niet vreemd. Het gaat immers over grote bedrijven en dito bedragen. Maar het was niet de hoogte van het overnamebod dat me fascineerde in deze casus. Juist de intenties van de koper gaven in dit specifieke geval namelijk de doorslag. Het gaat niet alleen om geld, maar om het beste plan.

De overname van Eneco

Dagblad De Telegraaf bracht op 27 november jongstleden een mooie reconstructie van het overnameproces. Meerdere partijen waren in de race om Eneco over te nemen waaronder Rabobank (samen met investeerder KKR), Shell (samen met pensioenbelegger PGGM) en het Japanse Mitsubishi. Uiteindelijk won laatstgenoemde partij. Opvallend daarbij was dat niet alleen het uiteindelijke bod de doorslag gaf. De biedingen lagen allemaal rond de vier miljard euro. Maar het waren vooral de goede voorwaarden en voornemens van Mitsubishi die allesbepalend bleken.

 

De mening van de medewerkers

Meer concreet? Bij de overname hadden niet alleen de aandeelhouders een belangrijke stem. Ook de mening van de medewerkers speelde een grote rol. En zij zagen vooral meerwaarde in de plannen van Mitsubishi met Eneco. Zoals het vooruitzicht van de lening van één miljard euro voor Eneco om de eigen strategische plannen waar te maken. Andere pre’s: de overname wordt volledig zonder geleend geld gedaan, er vallen vijf jaar geen ontslagen, het merk blijft bestaan en er komt een nieuwe, Nederlandse topman.

 

De bedoelingen zijn bepalend

Ook in onze praktijk zie ik gelukkig steeds vaker dat bij overnames niet alleen de hoogte van het bod bepalend is. De bedoelingen van de koper zijn minstens zo bepalend. De koper moet echt met een weldoordacht strategisch plan komen voor het over te nemen bedrijf. Het bod moet de waarde van dit plan onderstrepen. Voor een goed plan is namelijk altijd geld beschikbaar.

 

Onderzoek de bedrijfsculturen

Plannen gaan overigens verder dan alleen behoud van medewerkers of merken of keuzes voor het management. Bij de goede intenties hoort ook het onderzoeken in hoeverre bedrijfsculturen bij elkaar passen. En in hoeverre de medewerkers van het te kopen bedrijf de verwachtingen waar kunnen maken. Of, nog beter, de mate van enthousiasme met nieuwe plannen voor hun bedrijf. Teveel overnames mislukt namelijk door grote cultuurverschillen; daar helpt geen geldsom of voornemen tegen. Dit geldt dus niet in onze eigen dagelijkse praktijk maar blijkbaar ook bij ‘de grote jongens’.

Marc_Pelzers-90x90

Geschreven door Marc Pelzers.

Adviseur corporate finance en partner bij Joanknecht.

Marc is bereikbaar per telefoon op +31 (0)40 240 9475 en per e-mail op mpelzers@joanknecht.nl.