Ondernemerstafel Go-to-market

Ondernemerstafel

In samenwerking met VanBerlo Agency organiseerden we een ondernemerstafel voor ondernemers die hun nieuwe product of dienst nu in de markt zetten en openstaan om van andere ondernemers te leren. In twee uur tijd maakten deelnemers kennis met elkaar, volgden zij een mini-masterclass en gingen zij actief aan de slag met de onderwerpen positionering, branding en productlancering.

Kennis moet je delen, vinden wij. Joanknecht organiseert daarom ondernemerstafels om kennis te delen en klanten met elkaar in contact te brengen. We gaan regelmatig in gesprek met deskundigen, originele denkers en toonaangevende sprekers over alle onderwerpen die voor ons en onze klanten interessant zijn.

Een goede start van de dag

Op dinsdag 24 september 2019 startten we de dag met een ontbijtje in het inspirerende pand van VanBerlo Agency op Strijp T in Eindhoven. Ondernemers met een nieuw product of dienst maakten kennis met elkaar. De gemene deler van de deelnemers is het doel om hun product of dienst succesvol in de markt te zetten. Ook voor ondernemers die net een stap verder zijn in het uitrollen van hun go-to-markt-strategie was deze bijeenkomst relevant.

 

ontvangst ondernemerstafel

 

Succesvolle samenwerkingen

Strategen Han Toebast (Business Development & Strategy Director) en Kiki Sterke (Stategist Branding & Communications) namen ons in sneltreinvaart mee in de wereld van VanBerlo. Een van de ingrediënten voor innovatie is het werken in multidisciplinaire teams met mensen van diverse nationaliteiten. Het team van VanBerlo bestaat uit 100+ design- en innovatie-experts met acht nationaliteiten. VanBerlo werkt voor meer dan 300 internationale partners. Dat dit succesvol is, blijkt uit de meer dan 150 design-awards die het heeft binnengesleept, waarvan die van Most Innovative Dutch Company in 2017. Een andere tip die Han Toebast geeft, is om samen te werken met onderwijsinstellingen. Dat geeft een mooie wisselwerking: van de groep stagiairs komt altijd een aantal in dienst en medewerkers van VanBerlo geven gastcolleges bij deze onderwijsinstellingen.

Innovatie

VanBerlo is geïnspireerd door de Ten Types of Innovation van Larry Keeley (2013). Innovatie werkt alleen als de organisatiestructuur het toelaat. Het vereist een andere manier om met klanten om te gaan. Een voorbeeld van customer-engagement is die van Nederlandse beddenfabrikant Auping. Met hun app laten zij mensen beter slapen, en niet alleen klanten. Door vooraf te investeren in de relatie maakt de consument bij het aanschaffen van een nieuw bed eerder de keuze voor Auping.

 

welkomswoord ondernemerstafel

 

Het belang van branding

Dat branding van je product, dienst of organisatie belangrijk is, blijkt uit het enthousiaste betoog van Kiki Sterke. Branding vertaalt de klantbehoefte, onderscheidt jou van je concurrenten, zorgt voor herkenning, creëert een emotionele band, zorgt voor ambassadeurs, motiveert het team en geeft richting. En tot slot creëert branding een voorkeurspositie. De branding van je product, dienst of organisatie onderscheidt je dus van andere aanbieders en zorgt voor een voorkeur in het denken van mensen. Je merk dient als instrument voor branding. Daarom zijn de stappen die doorlopen worden: richten, vormgeven en uitvoeren. VanBerlo doet dit voor opdrachtgevers altijd samen met een afvaardiging van alle lagen van het bedrijf. Zij worden dan direct betrokken bij het proces en niet alleen bij de uitvoering.

Interactieve sessie

Na de mini-masterclass is het tijd om zelf aan de slag te gaan! In twee groepen werkten de ondernemers aan een fictieve case om een nieuw product in de markt te zetten. De opdracht bestond uit het bedenken van een geschikte naam, boodschap en middelenmix om dit nieuwe product te lanceren. Gegevens over het product, het bedrijf en de markt waren beschikbaar om de volgende stappen te doorlopen:

  • Verplaats je in de doelgroep. Benoem de belangrijkste stakeholders en maak een mini-persona (naam/leeftijd/functie/bedrijf/pijnpunten).
  • Formuleer de kernpropositie. Vat in één zin samen wat de toegevoegde waarde is van het nieuwe product.
  • Bedenk een naam voor het nieuwe product op basis van bovenstaande uitgangspunten.
  • Omschrijf de lancering van het product. Hoe zou je het product lanceren in de markt? Benoem daarbij de drie belangrijkste middelen.
  • Pitch het concept!

workshop

 

Het was opvallend hoe dicht de benadering van beide groepen bij elkaar lag. Dit leerde de deelnemers dat ook zonder ervaring (of juist daardoor) met de doelgroep en kennis van de markt, maar met een open blik en inlevingsvermogen je al heel snel tot een eerste positionering komt.

Meer weten?

Joanknecht organiseert ondernemerstafels om kennis te delen en klanten met elkaar in contact te brengen. We gaan regelmatig in gesprek met deskundigen, originele denkers en toonaangevende sprekers over alle onderwerpen die voor ons en onze klanten interessant zijn.

Wil je meer weten over deze ondernemerstafel over positionering, branding en productlancering of ben je nieuwsgierig naar de volgende thema’s? Neem dan gerust contact op met Trudie Govers, marketing- en communicatieadviseur bij Joanknecht via tel. +31 40 240 9522 of via tgovers@joanknecht.nl.

Joanknecht helpt ondernemers met meer dan alleen financiële en fiscale vraagstukken. Met Flow+ breidt Joanknecht haar dienstenaanbod uit. Flow+ begeleidt ondernemers en hun onderneming naar een volgende fase. Lees over de ervaring van ondernemers Dick en Dorien van Aggel in dit artikel. Neem gerust contact op met Jeroen Beckers voor een vrijblijvende kennismaking met Flow+. Jeroen is bereikbaar via telefoonnummer +31 40 240 9418 en +31 (0)6 5349 0753 en per e-mail op jbeckers@flowplus.nl. Kijk voor meer informatie op www.flowplus.nl.