Van controleleider naar communicatie- en hr-medewerker

Marlies is opgeleid als accountant en begon in 2013 bij Joanknecht. In 2017 merkte ze dat ze er niet meer de voldoening uithaalde die ze in het begin wel had. Ze besloot om een pauze in te lassen en ging weg bij Joanknecht. Zes maanden later kwam ze weer terug, maar in een andere rol, namelijk als communicatie- en hr-medewerker. Hierin voelt ze zich als een vis in het water en kan ze haar talenten goed benutten.

Controleleider

“Ik ben bij Joanknecht begonnen als assistent-assurance en doorgegroeid tot controleleider. Ik deed de controle van de jaarrekeningen. Dan ga je in het najaar naar bedrijven toe om de processen te bekijken en in het voorjaar duik je de cijfers in. Ik werkte in een heel fijn team, maar na vier jaar merkte ik dat ik toch niet zo van de cijfers was als ik dacht. Er zitten veel regels en wetten aan controle en daar paste ik niet zo goed in. En ik miste het om mijn creativiteit in mijn werk te kunnen toepassen. Ik deed er zoveel mogelijk andere dingen naast, zoals sollicitatiegesprekken en studentenactiviteiten, om voor mezelf de balans te houden. Ik heb er veel van geleerd, maar ik had een punt bereikt dat ik voldoende bagage had om iets anders te gaan doen. Iets waar ik weer echt happy van zou worden.”

In de mode

“In mei 2017 besloot ik dat ik iets anders wilde gaan doen, waardoor ik kon gaan nadenken over wat ik dan precies wilde. Ik ben toen in een kledingzaak gaan werken. Ik houd erg van mode en heb er altijd iets mee gehad. Bij Joanknecht grappen we ook altijd: ‘kledingadvies van Marlies’. Ik heb in die periode veel geleerd, zo kwam ik erachter dat ik veel afwisseling nodig heb in mijn werk. De hele dag hetzelfde doen is niets voor mij. Daarnaast is het zelf kunnen indelen van mijn tijd en agenda me veel waard. Dat gaat in een winkel net wat anders. Bij Joanknecht heb ik altijd veel vrijheid ervaren. Ik kwam erachter dat ik die vrijheid en flexibiliteit echt nodig heb, en ook de uitdaging in het werk zelf.”

Een andere functie

“Ik heb een terugkeer naar Joanknecht altijd in mijn achterhoofd gehouden, als er iets passends voorbij zou komen. Ik had afscheid genomen van het werk dat ik deed en dat heb ik ook niet gemist, maar ik miste wel de collega’s, mijn vrijheid en het teamgevoel. Het is echt iets bijzonders dat we hebben en dat je niet zomaar ergens anders terugkrijgt. Ik heb ook altijd contact gehouden met collega’s. Toen belde de toenmalig hr-manager dat er een vacature voor een communicatie- en hr-medewerker was en of dat niks voor mij was. Ik heb de mensgerichte kant van het vakgebied altijd interessant gevonden, en de communicatiekant ligt me gewoon. Dus ik ben in 2018 weer teruggekomen bij Joanknecht!”

Afwisseling

“Deze baan past erg goed bij mij, vooral de afwisseling. Mijn werk bestaat nu uit tientallen projecten, groot en klein, heel divers van aard. Ik houd ervan als iets een kop en een staart heeft en ik doe het liefst telkens andere dingen. Er zijn wel hr-taken die steeds op dezelfde manier terugkomen, maar daar haal ik op een andere manier voldoening uit. Ik houd me bezig met opleidingen, arbeidsmarktcommunicatie, talentmanagement en huisvesting. Zo ben ik nu intensief bezig met onze aanstaande verhuizing. En verder probeer ik alle ideeën die ik heb te delen met collega’s die ze nodig hebben. Het is in mijn hr-rol heel fijn dat ik het accountantswerk van binnenuit ken. Ik weet waarover ik het heb, en dat is een redelijk unieke combinatie die ik elke dag met veel plezier benut.”

 

Dit artikel verscheen in het magazine ‘samen maken we toekomst’, editie winter 2020/2021, gedrukt in november 2020. Twee keer per jaar brengt Joanknecht dit magazine uit voor haar relaties. Magazine ontvangen? Laat het ons weten: Tel. +31 40 844 70 00 of via info@joanknecht.nl. Wil je reageren, heb je een vraag of feedback voor ons? Neem dan gerust contact op met Marlies Vervoordeldonk, hr- en communicatiemedewerker bij Joanknecht via tel. +31 40 240 9493 of via mvervoordeldonk@joanknecht.nl.