Samen maken we Toekomst | Winter 2019-2020

De Lean-methode zorgt voor grotere klantwaarde en gemotiveerde medewerkers. Door het proces van het samenstellen van de jaar- rekening te versnellen, blijft meer tijd over om gedurende het jaar met klanten in gesprek te gaan. Bovendien zorgt een efficiënter proces voor rust bij medewerkers. Om dit voor elkaar te krijgen, begon Joanknecht anderhalf jaar geleden met de Learn-methode van opleidingsinstituut Arpa, gebaseerd op de bekende Lean-methode. Zo komen belang- rijke thema’s binnen Joanknecht, procesoptimalisatie en persoonlijke ontwikkeling van de medewerkers, samen. Bovendien draagt het bij aan een grotere klanttevredenheid omdat onze medewerkers meer aandacht kunnen besteden aan advisering van klanten. JAN-DIRK VAN DE LAAR, LEARN-CONSULTANT BIJ ARPA “De Learn-methode van Arpa is een structuur, een stuk gereedschap. Ik zet dit in om mensen inzicht te geven in hun processen en om hen te laten leren. De mens is heel belangrijk in Learn. De mens optimaliseert de processen uiteindelijk. Daarom is het de bedoeling dat de medewerkers van een bedrijf processen zelf opnieuw inrichten. Als wij dat voor hen doen, zijn het onze processen, niet van de mensen die er uiteindelijk mee moeten werken. Wij ondersteunen de medewerkers hierbij. We zijn geen ‘taxichauffeur’ maar ‘rijinstructeur’. Als de klantwaarde van een bedrijf groeit en de medewerkers gemotiveerd blijven zichzelf te ontwikkelen, dan kan een bedrijf echt verbeteren. Daarvoor is Learn ontwikkeld.” EEN DAGELIJKS PROCES “Het is als bedrijf belangrijk om eerst basisstabiliteit te krijgen in proces- sen. Met beheerste processen kunnen mensen in rust werken. Meestal start je hiermee door als team de werkzaamheden te plannen. Vervolgens ga je met het team iedere dag bekijken of de planning is gehaald of dat er afwijkingen zijn. Een keer per week bekijkt het team of deze afwijkingen incidenteel of structureel zijn. De structurele worden opgepakt, met als doel om de processen verder te verbeteren. De verstoringen zijn de brand- stof voor het verbeterproces. Continu verbeteren wordt zo onderdeel van het dagelijks werk.” Processen optimaliseren? HET DRAAIT OM DE MENSEN 16

RkJQdWJsaXNoZXIy MzI1NjM=