Klant of leverancier in financiële moeilijkheden nu coronasteun voorbij is

Met ingang van 1 oktober 2021 stopt de overheid met de generieke steunmaatregelen. Alleen specifieke branches kunnen nog rekenen op financiële ondersteuning. Dit kan betekenen dat bedrijven die dankzij de coronasteun het hoofd boven water hebben kunnen houden nu kopje onder gaan. Zijn uw leveranciers en klanten in staat te blijven voldoen aan hun (financiële) verplichtingen? Blijf alert! Door snelle signalering van mogelijke problemen voorkomt u erger.

Afwijkend bestelgedrag van klanten

Let bij uw klanten op afwijkend betalingsgedrag en bestelgedrag. Als bij klanten betalingsproblemen ontstaan, zal dat waarschijnlijk zichtbaar worden in de gehanteerde betalingstermijnen. Ook afwijkend bestelgedrag kan duiden op problemen. Denk aan een snellere bestelling of veel grotere hoeveelheden. Laat de openstaande positie niet te hoog oplopen en houd kredietlimieten in de gaten. Overweeg bij grote bestellingen vooruitbetaling of deelleveringen. Ook bereikbaarheid van uw klant en terugkerende smoesjes en excuses kunnen duiden op problemen. Let daarop!

Acties en aandachtpunten m.b.t. klanten

Waar moet u op letten als het om het gedrag van uw klanten gaat? Hieronder delen we enkele acties en aandachtspunten met u:

  • Ken uw klant en doe alleen zaken met betrouwbare partijen;
  • Overweeg een kredietverzekering;
  • Check kredietwaardigheid van klanten met regelmaat, hanteer kredietlimieten en pas deze toe;
  • Lever onder eigendomsvoorbehoud en haal direct, als uw klant dreigt te failleren, de door u geleverde en nog niet betaalde zaken terug;
  • Let op afwijkend betaal- en bestelgedrag en communiceer daar direct over met de klant. Mogelijk kunt u uw klant helpen door mee te denken en het verschaffen van tijdelijke financiële ruimte zonder dat uw eigen positie verslechtert.

 

Afwijkend levergedrag en financiële voorwaarden van leveranciers

Let bij leveranciers met name op het levergedrag en op afwijkende financiële voorwaarden. Levert de leverancier regelmatig en op de overeengekomen levermomenten? Zo niet, wat zijn de redenen voor deze onregelmatigheden en zijn er mogelijk aanwijzingen voor financiële problemen? Kan de leverancier bijvoorbeeld niet tijdig beschikken over grondstoffen vanwege betalingsproblemen?

Vraagt een leverancier om ongebruikelijke voorfinancieringen of aanbetalingen? Doe dit niet zomaar en zorg voor voldoende zekerheid dat het geld gebruikt wordt voor de productie dan wel levering van uw orders.

Leverancier in financiële moeilijkheden

Als een leverancier in zwaar weer zit, is het zaak om (intellectueel) eigendom benodigd voor de productie of levering van uw producten veilig te stellen. Denk aan productiemiddelen zoals matrijzen en mallen, tekeningen en modellen. Van belang om te weten is dat de wet er vanuit gaat dat deze zaken toebehoren aan degene die ze onder zich houdt. Als u ze terug wilt, zult u moeten bewijzen dat het uw eigendom is!

Vragen over uw specifieke situatie?

Neem gerust contact op met uw vaste contactpersoon bij Joanknecht of een van onze recovery adviseurs.

Frank Driessen | +31 (0)40 240 9438 | fdriessen@joanknecht.nl

Ronny Buiting | +31 (0)40 240 9415 | rbuiting@joanknecht.nl