Joris van Dijk nieuwsbericht

Joris van Dijk: de accountant als business coach

 

Energiek, gedreven en de ondernemer willen helpen met het verbeteren van zijn business. Niet bepaald het beeld wat je van een typische accountant zou hebben. Joris van Dijk, registeraccountant en adviseur accountancy, vertelt over zijn rol als online business coach en als teammanager bij Joanknecht en wat hem drijft.

De twee rollen van Joris

Joris is adviseur voor ondernemers. Hij vindt het belangrijk om met klanten in gesprek te zijn. “Dan hoor je geluiden en eigen visies van klanten waar je zelf nog niet aan hebt gedacht.” Joris wil niet voor de klant denken, maar met hem in gesprek blijven. Met zijn team Online Business Coaching gebruikt Joris de ervaringen en inzichten van klanten om de dienstverlening verder uit te bouwen.

Want naast adviseur voor klanten is Joris ook teammanager voor het team Online Business Coaching. De combinatie van deze twee rollen maakt het werk interessant. Kloppende cijfers waar hij als accountant naar streeft, zijn voor een ondernemer ogenschijnlijk minder relevant. Maar het blijkt een noodzakelijk middel te zijn om samen met de ondernemer te streven naar continue verbeteringen voor de onderneming. Dat is de rol van coach: steeds het gesprek aan te gaan met de ondernemer en hem of haar te coachen naar zijn doelen.

Joris vertelt: “Ondernemers komen tot inzicht dat, juist door die actuele cijfers, zij ook kritische vragen van hun accountant mogen verwachten. Klanten die hier voor open staan, reageren goed op deze kritische vragen. De accountant houdt hem scherp en daagt hem uit om samen aan zijn businessplan te werken. Klanten ervaren dat ze daar echt iets aan hebben. Maar, zo vertelt Joris, er zijn ook ondernemers die je nog moet overtuigen dat we op deze manier kunnen samenwerken. En dat ziet Joris als één van de uitdagingen van zijn werk. Door met ondernemers in gesprek te blijven kan Joris hen langzaamaan – de één sneller dan de ander – te overtuigen van deze nieuwe werkwijze en de voordelen die het kan bieden.

Online Business Coaching

Joanknecht wil een kantoor zijn dat zich richt op haar adviesrol. Niet op het verwerken van administraties. “We hebben de sterke visie dat we actief met de klant en zijn onderneming bezig willen en moeten zijn, om zo elkaar te versterken. Met het team Online Business Coaching zijn we het financiële geweten van de ondernemer. Met actuele informatie die op een zo eenvoudig mogelijke manier verkregen wordt, focussen we ons op de onderneming. Automatisering [van de boekhouding, red.] speelt hierin een belangrijke rol. Daardoor kunnen we tussentijds goede informatie geven en daarover met de ondernemer praten. Basis van deze gesprekken zijn de doelstellingen waar je je op richt, bijvoorbeeld omzet, marges of investeringen.”

Online Business Coaching vraagt van het team om de focus te verleggen van het kloppend maken van business informatie naar een focus op klantcontact, waarbij met de klant gesproken wordt over zijn of haar onderneming. Van ondernemers vraagt het ook om op een andere manier te werken: ofwel de financiële omgeving wordt volledig uitbesteed aan Joanknecht, ofwel de boekhouding dient door de ondernemer zelf of zijn boekhouder tijdig bijgewerkt te worden. Deze ondernemers zijn gebaat bij een goede automatiseringsoplossing, die helpt om eenvoudig en tijdig de administratie bij te werken.

Joris vertelt: “Ondernemers die kiezen om met ons op een andere manier te werken, kijken ook op een andere manier naar de jaarrekening. Door gedurende het boekjaar samen al actief aan de kwaliteit van de cijfers te werken, wordt de jaarrekening voor het verkrijgen van inzicht voor de ondernemer een stuk minder relevant en interessant. Het doel is niet meer het opleveren van een jaarrekening, het doel is de juiste besluiten met elkaar te kunnen nemen.”

Twee vliegen in één klap

Dat deze manier van werken voor de ondernemer voordelen oplevert, illustreert Joris met een anekdote. Hij werd laatst bij een klant uitgenodigd, de ondernemer is een bedrijf aan het opzetten en hij gaf aan dat hij managementinformatie mist. Aan tafel sprak Joris de ondernemer en zijn boekhoudster. Zij geeft aan: “hij wil wel managementinformatie, maar ik zit te wachten op mijn jaarrekening en ik weet niet wat er gebeurt tussen het moment dat ik de administratie oplever en mijn jaarrekening ontvang.” Een mooie gelegenheid om de twee zaken die centraal staan binnen Online Business Coaching op een goede manier te combineren. “We gingen met elkaar aan de slag. Nu is er geen verrassing meer in de jaarcijfers én krijgt de ondernemer managementinformatie en bijbehorende coaching om zijn doelen te halen.” Van dit voorbeeld heeft Joris opnieuw het inzicht gekregen dat we niet moeten wachten totdat de klant zich meldt, maar dat we actief naar de klant toe moeten om te vragen waar zij op zitten te wachten.

Werken bij Joanknecht

Joris vindt het leuk om klanten verder te helpen, zodat de klant goede besluiten kan nemen voor zijn onderneming. Wat hij daarnaast leuk vindt is om inefficiëntie zoveel mogelijk uit werkprocessen te halen, zowel binnen Joanknecht als bij de klant. Uitdaging voor Joris vandaag de dag is zijn mailbox de baas te blijven.

Typisch Joanknecht is dat we laagdrempelig zijn. Niet alleen bij de collega’s onderling. Ook voor klanten om in contact te komen met Joanknecht en voor niet-klanten om kennis te maken met Joanknecht. Wij investeren ook graag in die kennismaking en we werken er zelf actief aan om die drempels lager te maken. Bijvoorbeeld door te werken met eerstelijnsvragenbudgetten, maar ook door bijvoorbeeld demonstraties over hoe je op een moderne wijze je boekhouding voert.

Vragen? Joris van Dijk beantwoordt ze graag.

Deze blog is geschreven door Trudie Govers, marketing- & communicatieadviseur.