Het carrièrepad van Joost Kemps

Het afgelopen jaar werd het belang van een goede IT-infrastructuur extra duidelijk. Op het moment dat de medewerkers van Joanknecht thuis moesten gaan werken in verband met de pandemie, gaven de beschikbare IT-oplossingen daar ruim baan voor. Joost Kemps, manager Business & ICT, is daar medeverantwoordelijk voor. Zeventien jaar geleden stapte hij als stagiair bedrijfskundige informatica bij Joanknecht binnen, nu denkt hij mee over de IT-strategie en is leidinggevende.

Steeds meer digitaal

“Na mijn afstuderen kreeg ik een contract aangeboden bij Joanknecht. Ik was toen applicatiebeheerder en -ontwikkelaar. Dat was nog de tijd van zelf software schrijven en applicaties ombouwen zodat we er het beste mee konden werken. We waren in die tijd echt een papiergedreven organisatie. Naarmate we steeds meer digitaal gingen werken hebben we besloten het papier los te laten en de software-aanbieders te zoeken die ons konden ondersteunen bij deze digitale transitie. Dat wierp vorig jaar, en nu nog steeds, met al het thuiswerken zeker zijn vruchten af.”

Vernieuwing omarmen

“De vernieuwingen op IT-vlak brengen ook verandermanagement met zich mee. Mijn rol is in de loop der jaren veranderd. Ik kijk naar veel meer dan alleen de softwareoplossing. Om verandering te laten slagen, is het belangrijk dat medewerkers deze omarmen. Bij keuzes, zoals in de cloud gaan werken, betrekken we medewerkers in een vroeg stadium met een proof-of-concept. Voordat zo’n traject start, gaan we met medewerkers in gesprek over hoe ze nu werken en wat ze nodig hebben. Wat is het grootste probleem waar ze tegenaan lopen en hoe zouden we dat kunnen aanpakken? Als je dat weet te tackelen, dan zijn mensen meer genegen de overstap te maken.”

 

”Het is mijn taak een helicopterview te behouden”

 

Vlekkeloos samenwerken

“Onze afdeling gaat altijd uit van hoe we voor de medewerkers van Joanknecht het werkproces zo goed mogelijk kunnen inrichten met elkaar en met de klant. En dat verschilt bij ons ook per discipline. Het is mijn taak om een helicopterview te behouden zodat de verschillende oplossingen waar iedereen mee werkt, integreren met elkaar. De systemen moeten als het ware met elkaar kunnen praten en dat moet vlekkeloos verlopen. Uiteraard hebben we daar in ons nieuwe pand ook veel aandacht aan besteed. Je gaat bijvoorbeeld steeds meer zien dat mensen in hybride vorm vergaderen, waarbij het niet uitmaakt waar iemand zich bevindt op dat moment, op kantoor of elders. Draadloos werken met een goede wifi-infrastructuur is essentieel. We hebben in onze oplossingen al voorgesorteerd op de toekomst.”

Open voor vernieuwing

“Het is ontzettend fijn dat ik hier mogelijkheden en kansen krijg om constant bezig te zijn met innovatie. Ook is er aandacht voor persoonlijke ontwikkeling. In mijn rol als leidinggevende leid ik naast de IT-werkzaamheden ook andere collega’s op en begeleid hen op persoonlijk vlak op de punten waarop zij zich willen ontwikkelen. De mensen bij Joanknecht staan altijd open voor vernieuwingen en ze kijken daar ook serieus naar. De ruimte die ik krijg, is een van de redenen dat ik al langere tijd werkzaam ben bij Joanknecht. Geen dag is hetzelfde en dat maakt het ook enorm leuk.”

 

Dit artikel verscheen in het magazine ‘samen maken we toekomst’, editie zomer 2021, gedrukt in mei 2021. Twee keer per jaar brengt Joanknecht dit magazine uit voor haar relaties. Magazine ontvangen? Laat het ons weten: Tel. +31 40 844 70 00 of via info@joanknecht.nl. Wil je reageren, heb je een vraag of feedback voor ons? Neem dan gerust contact op met Marlies Vervoordeldonk, hr- en communicatiemedewerker bij Joanknecht via tel. +31 40 240 9493 of via mvervoordeldonk@joanknecht.nl.