Register Controller in praktijk: “Ik ben controller op afstand bij onze klanten”

Iris van Mierlo

Iris van Mierlo is als adviseur accountancy en business coach actief bij Joanknecht. Met haar achtergrond in Management, Economie en Recht en haar huidige opleiding tot Register Controller kijkt ze graag breed naar de behoeften en vraagstukken van klanten. Zo is ze in de praktijk een controller op afstand. “Bij Joanknecht zijn er veel mogelijkheden om je eigen ambitie waar te maken, zowel via opleidingen als interne cursussen. Ze staan hier open voor nieuwe ideeën. Dat past goed bij mij.”

“Joanknecht is een fijne organisatie, waar werksfeer en collegialiteit belangrijk zijn. De missie ‘Samen maken we de toekomst’ voeren we ook echt samen met de collega’s uit. Bij de grote accountantskantoren strijd je vaak voor jezelf, hier werk je samen. Niemand zit hier alleen voor zichzelf, maar voor klanten en voor elkaar. Die sfeer typeert Joanknecht het meeste, ook klanten voelen dat.”

Open voor initiatief en ideeën

Iris van Mierlo heeft bij Joanknecht een bijzondere functie (na een niet-gebruikelijke opleiding, waarover straks meer), maar dat vindt ze juist tekenend: “Bij Joanknecht zijn er veel mogelijkheden om je eigen ambitie waar te maken, zowel via opleidingen als interne cursussen. Ze staan hier open voor nieuwe ideeën, ze vragen er zelfs letterlijk om. De partnergroep staat open voor initiatief en nieuwe ideeën vanuit de mensen zelf. Dat past goed bij mij: geen moeilijke zaken of strategische plannen om hogerop te komen, maar hard werken en samen doelen stellen en vooruit bewegen.”

Een atypische opleiding in de accountancy

Iris vertelt over haar bredere achtergrond, en hoe die haar bij Joanknecht juist hielp: “Voorheen was het standaard in de accountancywereld dat je voor de RA-opleiding koos of voor AA, ik was één van de eersten bij Joanknecht met een afwijkende vooropleiding. Geen accountancy maar Management, Economie en Recht, best wel breed. Ik kijk ook graag breder dan alleen de cijfers. Ik volg nu bij Nyenrode het opleidingstraject tot Register Controller. De eerste twee jaar kon ik in Eindhoven volgen, daarna moest ik naar Breukelen. De opleiding is inhoudelijk vergelijkbaar met de opleiding tot Register Accountant, maar bepaalde vakken wijken af. Het is er meer op gericht dat je een gedegen controller wordt, dan op de controlerende functie van een accountant.”

Bredere klantbehoeften

“Ik merkte vrij snel dat mijn klanten bredere behoeften hadden dan jaarafsluitingen, ik ging er daarom vaker heen. Bijvoorbeeld voor de kwartaalafsluitingen. In het verleden moesten klanten beslissingen nemen op cijfers die meerdere maanden oud waren, nu gaat dat sneller. Zo is Joanknecht verder opgeschoven naar de klant. Ik ben nu zelfs controller op afstand voor meerdere klanten.”

“Het was oorspronkelijk een unieke functie, controller op afstand, maar nu hebben we er een team aan gewijd dat bijvoorbeeld ook de dagelijkse administratie voor klanten verzorgt. Ze hoeven dan vaak niet eens meer een administratieve kracht in dienst te hebben. Het meeste werk doen we gewoon hier op kantoor, omdat er voor kleine klanten weinig dagelijks werk is. De adviesgesprekken doen we natuurlijk wel persoonlijk.”

Dicht bij de klant

“Mijn klanten zijn heel divers, niemand bij ons op de afdeling bedient een vaste sector. De enige overeenkomst is dat ze geen ervaren controller in dienst hebben. Ze willen wel met hun cijfers en onderneming bezig zijn en daar advies over krijgen. Binnen Joanknecht hebben we nog klanten waar we alleen jaarlijks de jaarrekeningen en aangiftes doen, maar waar tussentijds weinig contact is. Dat vind ik wel jammer, want er is zoveel meer. We willen juist een brede adviseur zijn en dat gaat niet, als je alleen bij de jaarrekening aan tafel zit.”

“Ik zit regelmatig met een team op locatie bij klanten, om cijfers uit te werken of de jaarrekening op te stellen. Als je op locatie zit krijg je veel mee, je kunt makkelijk vragen stellen. Doordat je zoveel hoort, kun je ook beter adviseren over zaken waar niet direct vragen over worden gesteld. Misschien zie je efficiencyverbeteringen, bijvoorbeeld.”

Wat brengt de dag mij vandaag?

“Een typische werkdag heb ik niet echt, dat ligt er maar aan wat er speelt. Ik heb dagen vol gesprekken met klanten, maar ook dagen waarop ik vooral intern bezig ben, met coachingsgesprekken bijvoorbeeld of interne verbetertrajecten. Niet één dag is hetzelfde, omdat je klanten en je werkzaamheden anders zijn. Best wel divers, maar dat vind ik juist leuk.”

Meer weten? Stuur Iris gerust een e-mail of een berichtje via LinkedIn.