De brug tussen hr en marketingcommunicatie

De brug tussen hr en marketingcommunicatie

De brug tussen hr en marketingcommunicatie

6 november 2019

Hr houdt zich op hoofdlijnen met twee thema’s bezig: werving en binden & behouden. Alles draait om de huidige en potentiële medewerkers. De marketingafdeling is vaak gericht op klanten, potentiële en bestaande. Het kan zijn dat deze teams niet echt met elkaar optrekken en redelijk afzonderlijk van elkaar werken. Herken je dit?

Eenduidig beeld verspreiden

Echter, marketing raakt veel meer dan deze twee doelgroepen alleen. Alle berichten die je als organisatie de wereld instuurt (via website, social media, nieuwsbrieven of anderszins) en evenementen die je organiseert, kunnen door iedereen gezien worden, zeker in deze digitale wereld waarin veel beeld en tekst openbaar is. Het beeld dat je via alle kanalen verspreidt dient dan ook gelijk te zijn, of in ieder geval vanuit dezelfde basis opgebouwd. Ben je je daarvan bewust? En wat is de basis voor het verhaal van jouw organisatie?

 

Doelgroepen betrekken

Arbeidsmarktcommunicatie is hét snijvlak waarop hr en marketingcommunicatie direct samenkomen. Het is veel meer dan alleen het opstellen van vacatures. Het gaat om het verhaal dat je uitdraagt naar de ‘binnenwereld’, je huidige medewerkers en de buitenwereld, je potentiële medewerkers. Denk ook aan ambassadeurs. Mensen die ‘fan’ zijn van jouw organisatie en anderen daarover uit zichzelf vertellen. Zij worden gevoed door contacten met huidige medewerkers en informatie vanuit events, je website en social mediakanalen. Je wilt dat iedereen hetzelfde beeld van jouw organisatie heeft. Daarvoor zul je eerst moeten luisteren. En dan denk ik aan de quote: “Luisteren kan zoveel zeggen” (omdenken.nl). Het is echt zo… Betrek je doelgroepen bij het inzichtelijk krijgen van het verhaal van jouw organisatie.

 

Samenwerking hr en marketingcommunicatie

Om het verhaal van jouw organisatie goed te kunnen vertellen heb je naast input van je doelgroepen, ook input van zowel hr als marketingcommunicatie nodig. Hr kan je helpen bij datgene wat je als bedrijf wilt uitstralen, wat het DNA van je organisatie is en waar doelgroepen zich bevinden. Zij kennen immers de mensen door en door en weten waar ze naar zoeken voor openstaande vacatures. Dat is belangrijke informatie die ‘over de brug moet’ naar de marketingcommunicatie-afdeling. Die collega’s dienen alle vier de doelgroepen in acht te nemen bij alle uitingen en evenementen. Samen denken en samen optrekken helpt echt. Hoe pak je dat dan gestructureerd aan? Je kunt voor elke uiting, campagne of event dezelfde aanpak hanteren.

 

Aanpak

Je start bij het in kaart brengen van je doelgroepen en gaat bedenken welke kanalen, online en offline(!), geschikt zijn om hen te bereiken. Het is belangrijk om af te stemmen welke thema’s je bij welke doelgroepen onder de aandacht wilt brengen en hoe de boodschap, of content, er concreet uit moet zien. Dit alles moet passen bij de identiteit van je organisatie. Het moet voortkomen uit het verhaal dat jij met jouw bedrijf wilt overbrengen.

 

identiteit bedrijf

 

Dit is in sneltreinvaart een gestructureerde werkwijze. In een latere blog zal ik ermeer in detail op terugkomen.

 

Contact

Heb je hulp nodig bij het ‘leggen van de brug’ tussen hr en marketingcommunicatie of heb je concrete vragen over je (arbeidsmarkt)communicatieplan? Neem gerust contact op met Marlies per telefoon op +31 (0)40 240 9493 of per e-mail.

Geschreven door Marlies Vervoordeldonk

Hr- & communicatiemedewerker bij Joanknecht.

Marlies is bereikbaar per telefoon op +31 (0)40 240 9493 en per e-mail op mvervoordeldonk@joanknecht.