Hoe IT en accountancy onlosmakelijk verbonden zijn

IT wordt steeds belangrijker in ons dagelijks leven. Digitalisering en automatisering zorgen binnen een bedrijf voor efficiëntie en gemak. Het veranderen van processen heeft ook gevolgen voor de accountantscontrole van de jaarrekening. Daarnaast biedt de schat aan verzamelde data ook veel mogelijkheden voor optimalisatie. Lucas Vousten, accountant en partner bij Joanknecht, volgde als een van de eersten binnen het kantoor een opleiding tot IT-auditor. Joey Sweegers begon zes jaar geleden als assistent-accountant en is inmiddels ook begonnen met die opleiding. “Het is een interessante en snel veranderende wereld,” zegt Joey.

Ruim tien jaar geleden besloten de partners binnen Joanknecht zich meer te focussen op IT. “Ik voelde dat alle ogen meteen op mij waren gericht,” vertelt Lucas. “Al van kinds af aan heb ik een voorliefde voor automatisering. De keuze was dus snel gemaakt; ik ging de opleiding tot IT-auditor doen.” Inmiddels bestaat het IT-team uit tien mensen. Bij Joey kwam de interesse voor IT met de jaren. “Ik begon als assistent-accountant en merkte dat ik het leuk vind om klanten te helpen met het opzetten en uitvoeren van processen,” zegt hij. “IT speelt daarin een steeds belangrijkere rol.”

Legaal hacken

De IT-dienstverlening bestaat uit twee onderdelen, namelijk assurance en IT-Services. “IT is een standaard onderdeel van de controle van de jaarrekening. Voordat we een handtekening zetten, willen we natuurlijk wel zeker weten dat een systeem betrouwbaar is,” zegt Lucas. Het geven van een oordeel over een IT-omgeving behoort tot assurance en wordt ook wel IT-audit genoemd. Daarnaast kunnen ondernemers ook gebruik maken van de IT-Services. “We proberen klanten dan een beter beeld te geven van de mogelijkheden van IT,” vertelt Lucas. Het gaat bijvoorbeeld over beveiliging of data-analysemogelijkheden. “Zo mogen we legaal hacken om te kijken of we een systeem kunnen binnenkomen”, gaat hij verder.

Complexer

De IT-wereld is door de jaren heen complexer geworden. Lucas: “Tien jaar geleden hadden bijna alle bedrijven nog een interne IT-afdeling. Nu werken bedrijven hiervoor vaak met externe partijen en cloudoplossingen. Dat zorgt voor een andere dynamiek.” De laatste maanden is daar het thuiswerken bijgekomen. “Als medewerkers op afstand werken, heeft dat bijvoorbeeld gevolgen voor de beveiliging van bedrijfsgegevens,” vertelt hij.

”Ik voel me de verbinder tussen beide werelden” ~ Joey

 

Om ondernemers met al deze aspecten verder te kunnen helpen, heeft Joanknecht een divers IT-team. “Iedereen heeft andere capaciteiten waardoor we elkaar versterken,” zegt Joey. “Zo weet ik veel van de procesmatige kant terwijl een collega zich meer richt op de technische aspecten. Lucas kent beide kanten goed en houdt daardoor het overzicht,” gaat hij verder. Er zijn maar weinig mensen die zowel registeraccountant als IT-auditor zijn. “Dat hoeft ook niet per se. De teams werken heel nauw samen wat dat betreft,” stelt Joey. “Maar ik vind het heel fijn om zelf de kennis paraat te hebben. Zo kan ik het totaalplaatje gemakkelijker overzien.” Lucas voegt toe: “Vaak gebruiken accountants de output van applicaties voor de jaarrekeningcontrole. Andersom heeft het cijfermatige deel ook weer invloed op het proces bij een bedrijf.”

Verbinden

Joey: “Ik voel me de verbinder tussen beide werelden.” Lucas en Joey hebben allebei ook een achtergrond in bedrijfseconomie. “Op die manier kunnen we ondernemers echt helpen met het totaalpakket,” zegt Joey. Lucas gaat verder: “Enerzijds helpen we ondernemers om grip te houden op hun bedrijf en anderzijds geven we hen inzichten voor de toekomst.” Hierin spelen bijvoorbeeld big data een rol. Joey: “Nieuwe en bestaande klanten zien steeds vaker de waarde van de data die zij verzamelen. Hiermee kunnen zij hun processen bijvoorbeeld optimaliseren.”

Alarmsysteem

In de toekomst hoopt Lucas nog meer technologie in te zetten. “We zouden bijvoorbeeld een apparaatje van het formaat van een smartphone in het netwerk van een bedrijf kunnen plaatsen. Hier kan dan de eerste schifting van controle-informatie plaatsvinden,” legt hij uit. “Zo ziet de klant sneller dat iets niet goed gaat. Daardoor kunnen we samen eerder kijken naar een oplossing. Het is eigenlijk een soort alarmsysteem dat automatisch een melding maakt van onverwachte gebeurtenissen.” Joey vult aan: “Bij de oude manier van controleren zien we pas achteraf of iets is misgegaan. Nu kunnen we sneller reageren. Met de verzamelde data kunnen we zelfs al een beetje vooruitkijken om problemen te voorkomen.”

 

Dit artikel verscheen in het magazine ‘samen maken we toekomst’, editie winter 2020/2021, gedrukt in november 2020. Twee keer per jaar brengt Joanknecht dit magazine uit voor haar relaties. Magazine ontvangen? Laat het ons weten: Tel. +31 40 844 70 00 of via info@joanknecht.nl. Wil je reageren, heb je een vraag of feedback voor ons? Neem dan gerust contact op met Marlies Vervoordeldonk, hr- en communicatiemedewerker bij Joanknecht via tel. +31 40 240 9493 of via mvervoordeldonk@joanknecht.nl.