Het proces van de juiste opvolger vinden

Het proces van de juiste opvolger vinden

zomer 2020

Het pand waar VAN AKEN Concepts, Architecture & Engineering is gehuisvest, bevindt zich hartje stad in Eindhoven. Uitzicht op het Philips Stadion, de binnenstad aan de voeten. Bij binnenkomst valt direct de kleurrijke maquette van De Bakermat op, een ontwerp dat samen met designer Maarten Baas tot stand is gekomen en niet ver van het hoofdkwartier van VAN AKEN gerealiseerd wordt. “Het duurt niet lang meer voordat de bouw daar de hoogte ingaat,” vertelt directeur Jan Neggers, links op de foto. We zijn met een goede reden op bezoek bij het veertigjarige architectenbureau. Jan wordt namelijk in september opgevolgd door Anthony Gijsbers. Jan: “Dit is de tweede keer dat ik bij VAN AKEN het stokje doorgeef en deze keer doen we het helemaal anders en goed.”

De zoektocht naar de opvolger

Het gebeurt niet vaak dat een eigenaar van een bedrijf met pensioen gaat, zijn zaak overdraagt en uiteindelijk het bedrijf weer terugkoopt om het te redden. Dit is wat Jan deed in 2016. Nu vindt hij het tijd om op zijn zeventigste alsnog van zijn welverdiende pensioen te gaan genieten, al blijft hij vanaf september aan de zijlijn betrokken als commissaris. Anthony: “Jan en ik kennen elkaar al meer dan twintig jaar en één keer per jaar lunchen of dineren we samen. Eind september vorig jaar belde Jan dat het weer tijd was voor een lunch. Tijdens deze lunch vroeg hij mij of ik zou willen meedenken over wie zijn opvolger zou kunnen zijn.” Jan vult lachend aan: “Dat is een lange lunch geworden.” Anthony vervolgt: “Ik ben daarna verder gaan denken over welke namen ik aan Jans vraag zou kunnen koppelen. En hoe we zouden kunnen borgen dat wat de vorige keer niet goed ging, nu wel goed zal gaan. Op een zondagmiddag zat ik met mijn vrouw de week door te spreken en legde uit dat ik met Jan had gesproken. Haar respons verraste mij. Ze had mij zelden zó enthousiast gehoord en vroeg ‘waarom doe je het zelf niet?’ In al mijn enthousiasme om Jan te helpen, was ik aan mezelf als kandidaat voorbijgegaan. Ik heb een week nagedacht, want ik wilde dit wel heel zeker weten en toen heb ik Jan gebeld met de vraag wat hij ervan zou denken als ik het zou gaan doen.”

 

”In al mijn enthousiasme om Jan te helpen, was ik aan mezelf als kandidaat voorbijgegaan” ~Anthony

 

Kennis en vertrouwen

Jan kijkt met pretogen naar Anthony: “Dat belletje was heel fi jn. De periode waarin mijn vorige opvolger de zaak bijna tot de grond had afgebroken, was ontzettend vervelend. Ik had daardoor wel heel goed voor ogen waar iemand deze keer aan moest voldoen om de zaak over te nemen. Het bedrijf vraagt om een zekere volwassen leiding. De persoon moet namelijk met heel veel kikkers in één kruiwagen proberen te manoeuvreren. Die kikkers moeten kunnen bewegen, maar niet uit de kruiwagen springen. Ik wilde iemand op mijn plaats hebben die een grote groep architecten snapt, leiding kan geven, het creatieve proces begrijpt, veel ruimte geeft aan creativiteit, de woelige markt kent, maar daarmee ook uitkomt waar hij met de onderneming uit wil komen. Anthony kijkt met kennis en vertrouwen naar de toekomst. Toen hij mij belde, heb ik het idee dan ook onmiddellijk omarmd.”

 

Gesprekken met het kernteam

Erop gebrand om van deze overname een succes te maken, hebben Jan en Anthony het kernteam vanaf het begin betrokken. Daarnaast zijn in een relatief korte periode van drie maanden alle afspraken voor de opvolging vastgelegd. Anthony: “Toen wij het samen eens waren, vond ik het belangrijk, gezien de historie van het bedrijf en de relatie die Jan met hem heeft, eerst een onder-vier-ogen-gesprek te hebben met hoofdarchitect en partner Gert van den Hoven. Ik ken hem al heel lang en ik wilde dat hij ook achter het besluit zou staan. Gelukkig was hij heel enthousiast. Daarna heb ik een gesprek gehad met het kernteam. Dit team moet vertrouwen hebben in onze samenwerking. Ik zal met het hele team goed moeten kunnen werken. Ik kan niks aan het verleden veranderen, maar wel met respect het gevoel daarover meenemen en mij richten op de toekomst. Na deze gesprekken was er voldoende vertrouwen om ons op de praktische zaken te gaan richten. Als de mensen niet achter je staan, is er geen basis. Die kikkers waar Jan het over had, moeten kunnen springen, maar je wilt niet de halve lading kwijtraken.”

 

”Als je niet aanhaakt bij technologische ontwikkelingen, dan verlies je het” ~Jan

 

Geïnvesteerd in de toekomst

Op het punt waar VAN AKEN Concepts, Architecture & Engineering nu is, kwam het bedrijf niet zomaar. Jan en het overgebleven team van 24 medewerkers begonnen in 2016 weer met opbouwen. Dit betekende investeren in de organisatie. In 2017 werden bijvoorbeeld met het hele team de kernwaarden herijkt, deze vormen de basis vanwaaruit nu elke dag wordt gewerkt en die breed door de organisatie worden gedragen. In 2018 werd het team wederom betrokken met het oog op de visie voor de toekomst. Ook werden er kennisgroepen opgericht. Deze groepen monitoren ieder een deel vakkennis en delen dit met de hele organisatie zodat iedereen op de hoogte blijft. Daarnaast werd er geïnvesteerd in de soft- en hardware van het bedrijf. Jan: “Wij tekenen alle projecten in Revit 3D, volgens Building Information Modeling (BIM) en deze software geeft ons de mogelijkheden om steeds meer samen met adviseurs in ons netwerk in een systeem te engineeren. Als je niet aanhaakt bij een dergelijke ontwikkeling, dan verlies je het. We gaan nog een stapje verder en bieden onze klanten de mogelijkheid om met een VR-bril op door hun project te lopen. Dat maakt het nog realistischer.”

 

Loyaliteit

Alle klanten zijn door de jaren heen bij VAN AKEN gebleven. Jan: “Je moet blijven presteren. Een stevige klantenbinding is nodig, zodat bij een hobbeltje onderweg – en bij bouwen kom je best wat problemen tegen – je het professioneel aanpakt en oplost. Daar rekent die klant op. In het proces van het begin tot ingebruikname wordt de klant meegenomen langs al die hobbels en uitdagingen en dat bindt de klant aan jou.” Anthony: “Wat ik merk is, en dat is niet nieuw voor mij, dat ook intern diezelfde loyaliteit hier heel belangrijk is. Samen langs de toppen en de dalen. Dat vond ik wel een van de mooiste dingen om hier te zien.”

 

Een omgeving om te leren

Anthony ziet als een van zijn uitdagingen om verdere groei van VAN AKEN te bewerkstelligen, het vinden van kwalitatief goed geschoolde enthousiaste mensen om het team te versterken: “Dat is voor de hele branche lastig. Met onze groeiende portefeuille is dit voor mij een dagelijks aandachtspunt. De jongere generatie stapt op een heel andere manier de arbeidsmarkt op en vindt andere dingen belangrijk dan toen ik dertig jaar geleden startte. Het geijkte huisje-boompje-beestje is niet meer het allerbelangrijkste. Op dit moment ben ik met iedereen binnen de organisatie aan het speeddaten. Een uurtje kennismaken, waarbij we elkaar vragen kunnen stellen. Onze jongere medewerkers vraag ik ook waarom ze voor VAN AKEN hebben gekozen. Veelal geven ze aan dat ze hier een omgeving hebben waar ze veel kunnen leren. Het is mooi dat wij worden gezien als een bedrijf waar dat kan.” Jan besluit: “Met deze versterking kunnen we de toekomst aan, kunnen we onze grote klantenkring met kennis en kunde blijvend ondersteunen, werken we aan een duurzame toekomst en zijn we een bron van creativiteit en groeimogelijkheden voor onze medewerkers.”

 

 

 

Dit artikel verscheen in het magazine ‘samen maken we toekomst’, editie zomer 2020, gedrukt in juni 2020. Twee keer per jaar brengt Joanknecht dit magazine uit voor haar relaties. Magazine ontvangen? Laat het ons weten: Tel. +31 40 844 70 00 of via info@joanknecht.nl. Wil je reageren, heb je een vraag of feedback voor ons? Neem dan gerust contact op met Trudie Govers, marketing- en communicatieadviseur bij Joanknecht via tel. +31 40 240 9522 of via tgovers@joanknecht.nl.