Cas Claassen & Max Broekhuizen: het kantoor als ontmoetingsplek

Drie jaar geleden startte Joanknecht het samenwerkingsprogramma om medewerkers meer te betrekken bij de organisatie en om talent te laten groeien. Het programma bestaat uit een groep van twaalf medewerkers die actief in de organisatie betrokken zijn en daardoor invloed hebben. Zij volgen een opleidingsprogramma dat bestaat uit verschillende modules. Deze geven inzicht in het opereren in een organisatie en het aansturen ervan. Het programma is een combinatie van intensieve interne en externe samenwerking. Er wordt theoretische en praktische kennis opgebouwd en de deelnemers zijn actief betrokken bij projecten die direct meerwaarde hebben voor de organisatie.  De groep pakt diverse ontwikkelpunten op en komt met ideeën en oplossingen. Deze keer zijn Cas Claassen en Max Broekhuizen aan het woord over het kantoor als ontmoetingsplek.

Wat is de gedachte achter de ontmoetingsplek?

Max: “Als je kijkt naar onze nieuwe huisvesting ten opzichte van hoe we eerst georganiseerd waren, dan sluit dit gewoon veel beter aan bij de manier waarop we met onze opdrachtgevers willen samenwerken, namelijk multidisciplinair. Het gebouw is zo ingericht dat het echt een ontmoetingsplek is voor collega’s en klanten. Cas zit bijvoorbeeld vaak in een treincoupé in de businesslounge te werken, waar klanten even aanschuiven voor een kop koffie of om even mee te lunchen, of ze werken hier nog even door. Het zijn korte, maar vaak erg verhelderende gesprekken. Voorheen waren onze pijlers accountancy, fiscaal en assurance fysiek gescheiden gebieden, het waren drie verschillende verdiepingen. Nu hebben we geen vaste werkplekken meer, maar kies je dagelijks een werkplek die past bij de activiteit of klant waarvoor je die dag op kantoor bent. We zitten met alle disciplines door elkaar en kunnen zo samen voor een klant werken. Hierdoor staan we ook op een hele andere manier met elkaar in contact. Als ik bijvoorbeeld met een klant in gesprek ben die laat vallen dat hij zijn bonusregeling opnieuw vorm wil geven, dan kan er zo een collega aanschuiven die twee stoelen verderop aan het werken is. Die kan vervolgens meedenken. We willen onze klanten zo breed mogelijk van dienst zijn en laten zien wat we allemaal in huis hebben. Nóg kortere lijnen dragen daaraan bij.”

 

”Het is een ontmoetingsplek geworden die samenwerking stimuleert en verbindend werkt” ~ Cas

 

En werkt het?

Cas: “We willen een niet te formele samenwerking hebben met onze klanten. Laatst heb ik met een ondernemer zijn prognose besproken en daarna hebben we in de businesslounge nog even koffiegedronken. Toen vroeg hij of het mogelijk was om zijn klanten hier uit te nodigen en gebruik te maken van ons pand. Dat kan, want het is een ontmoetingsplek voor iedereen. We willen echt op een andere, meer intensieve manier samenwerken dan we voorheen hebben gedaan met onze klanten, en dit pand faciliteert dat geweldig. Voor mijn gevoel lijkt de sfeer onderling nu veel meer op een familie, waardoor je ook gemakkelijker aan iemand vraagt om eens mee te denken. Het is een ontmoetingsplek geworden die samenwerking stimuleert en verbindend werkt.”

 

Dit artikel verscheen in het magazine ‘samen maken we toekomst’, editie zomer 2021, gedrukt in mei 2021. Twee keer per jaar brengt Joanknecht dit magazine uit voor haar relaties. Magazine ontvangen? Laat het ons weten: Tel. +31 40 844 70 00 of via info@joanknecht.nl. Wil je reageren, heb je een vraag of feedback voor ons? Neem dan gerust contact op met Marlies Vervoordeldonk, hr- en communicatiemedewerker bij Joanknecht via tel. +31 40 240 9493 of via mvervoordeldonk@joanknecht.nl.