Van Eindhovense start-up naar Europees bedrijf

Van Eindhovense start-up naar Europees bedrijf

zomer 2021

Leuke, gevarieerde en laagdrempelige online trainingen over softskills, daarvoor moet je bij GoodHabitz zijn. Wat tien jaar geleden begon als een start-up in Brainport, is nu een groeiend Europees bedrijf. In hun studio en hoofdkantoor in het centrum van Eindhoven worden alle trainingen ontwikkeld en gemaakt. “Wij willen de Netflix van de onderwijstechnologie worden,” zegt Huug Fernig, CFO bij GoodHabitz.

Voor een vast bedrag per jaar kunnen bedrijven al hun medewerkers toegang geven tot alle trainingen over softskills, van sollicitatie- en beoordelingsgesprekken voeren tot samenwerken en presenteren. Dat zijn er inmiddels zo’n zeshonderd. Van korte documentaires tot magazines en opdrachten, verschillende leermethoden komen voorbij. Altijd compleet digitaal. “Al snel bleek dit in Nederland een succes, dus zijn we in 2017 gaan uitbreiden naar Duitsland en het Verenigd Koninkrijk,” blikt Huug terug. Inmiddels zijn de trainingen beschikbaar in een groot aantal Europese landen waaronder Spanje, Italië, Oostenrijk en Frankrijk.

 

Vernieuwend

Een belangrijk uitgangspunt van GoodHabitz is om de content voor elk land aan te laten sluiten bij de gewoonten en de cultuur in dat land. “Een Nederlandse host in een training nasynchroniseren in een andere taal en de geschreven content klakkeloos door een vertaalmachine duwen, dat werkt niet. Wij zorgen ervoor dat in elk land de host een bekend persoon uit dat land is. Daarnaast zorgen we dat grapjes en afbeeldingen aansluiten bij de cultuur in een land,” legt hij uit. Daarmee kan GoodHabitz echt het verschil maken. Met de volledig digitale aanpak is het bedrijf vernieuwend in de markt.

 

“Wij willen de Netflix van de onderwijstechnologie worden”

 

Dat er veel vraag is naar trainingen over softskills staat vast. “Softskills, zoals het geven van een presentatie of het voeren van een goed gesprek, worden steeds belangrijker in ons werk en in het huidige onderwijs,” stelt Huug. “In Europa zijn de basiselementen binnen bedrijven allemaal goed geregeld. Dan komt er meer ruimte voor en behoefte aan vaardigheden om beter en effectiever samen te werken.”

 

Internationaal netwerk

Om de zaken in alle landen op rolletjes te laten lopen, werkt GoodHabitz samen met Joanknecht. “Wij willen de trainingen aanpassen op het land waar deze in de markt komen. Daarom hebben wij ook in verschillende landen vestigingen waar lokale mensen werken,” zegt hij. Daarvoor zijn juristen, payrollers, belastingadviseurs en allerlei andere professionals nodig die regels en wetten in een bepaald land kennen. Joanknecht werkt via het internationale netwerk PrimeGlobal samen met adviesorganisaties over de hele wereld. “Deze kantoren bedienen het mkb, precies wat wij zijn, in de verschillende landen. Zij weten dus wat wij nodig hebben,” zegt Huug.

 

Het internationale netwerk van Joanknecht helpt GoodHabitz snel en doelgericht verder

 

“De lijntjes zijn kort,” gaat hij verder. GoodHabitz schakelt met de verschillende internationale kantoren om te zorgen dat ze voldoen aan de wetten en regels in verschillende landen. “De kantoren overleggen ook weer met elkaar waardoor wij helemaal ontzorgd worden. Dat is wat ik wil als snelgroeiend bedrijf,” zegt Huug. “We verdubbelen elke twee jaar. Dienstverleners moeten in staat zijn om mee te groeien.”

 

Verhuizen

Niet alleen in het buitenland, maar ook in Nederland groeit GoodHabitz komend jaar verder. Het kantoor aan de Willemstraat wordt te klein, dus verhuist het bedrijf in 2022 naar de compleet vernieuwde en iconische BunkerToren  tegenover het station. “Daar hebben we veel meer ruimte,” zegt Huug. “We nemen nu alle trainingen op in een studio van vijftien vierkante meter. Straks hebben we zes- tot negenhonderd vierkante meter. Daarbij komt ook nog veel betere apparatuur.” Dat geeft nieuwe mogelijkheden zoals het streamen van webinars. “The Good Studios komen eraan!”

 

 

 

Dit artikel verscheen in het magazine ‘samen maken we toekomst’, editie zomer 2021, gedrukt in mei 2021. Twee keer per jaar brengt Joanknecht dit magazine uit voor haar relaties. Magazine ontvangen? Laat het ons weten: Tel. +31 40 844 70 00 of via info@joanknecht.nl. Wil je reageren, heb je een vraag of feedback voor ons? Neem dan gerust contact op met Marlies Vervoordeldonk, hr- en communicatiemedewerker bij Joanknecht via tel. +31 40 240 9493 of via mvervoordeldonk@joanknecht.nl.