Joanknecht-Magazine_Winter-Robin-Hensen

Flexibel en doelgericht werken aan de toekomst

Een evenementenbureau voor leukere en effectievere evenementen. Dat was het idee waarmee Robin Hensen en Rolf Rienks het bedrijf Live Impact oprichtten. Nu, zeven jaar later, is dat idee onveranderd, al is het bedrijf verder ontwikkeld door voorspoed en tegenslagen.

 “Een grote zaal met duizend stoelen erin en een spreker op het podium. Dat is hoe veel mensen een evenement organiseren. Het publiek zit dan na vijf minuten al op zijn telefoon te kijken”, vertelt Robin. Na twintig jaar bij grote evenementenbureaus gewerkt te hebben, wil hij het verschil maken in de evenementenbranche met zijn eigen bedrijf Live Impact. “Wij willen evenementen leuker en effectiever maken en geloven dat je aan elk evenement iets kunt toevoegen waardoor mensen een glimlach op hun gezicht krijgen.”

De taakverdeling binnen het bedrijf was snel gemaakt, Rolf deed de sales en Robin de creatieve kant. Dat was de basis van het bedrijf en dat is altijd zo gebleven. “Wij werken veel met freelancers omdat je dan gewoon voor ieder project een goede kracht kunt inhuren in plaats van dat je binnen je personeel moet kijken naar iemand die tijd over heeft.” Zo bouwden zij door de jaren heen een kring van freelancers om zich heen. “Wij willen kunnen meebewegen met de markt en de groei.”

Ziekte

De zaken gingen goed, toen er iets gebeurde wat niemand zag aankomen. Rolf kreeg last van zijn borst en na onderzoeken in het ziekenhuis bleek dat hij slokdarmkanker had, in een vergevorderd stadium. “Hij is toen meteen met de behandelingen gestart. In het begin waren het veel verschillende behandelingen maar op een gegeven moment vielen er steeds meer behandelingen af omdat ze niet werkten. Uiteindelijk, in mei 2017, konden de artsen niets meer voor hem doen. Hij is in juni van dat jaar overleden.”

Er valt even een stilte om deze boodschap te verwerken. Dan gaat Robin verder. Je compagnon verliezen is zowel voor het bedrijf als persoonlijk ontzettend moeilijk, zo vertelt hij openhartig. “Vanaf het moment dat hij met de behandelingen is gestart, kun je eigenlijk niet meer op hem rekenen. Hij moest natuurlijk veel met de behandelingen bezig zijn en voelde zich hierdoor vaak slecht.” Niet alleen zakelijk gezien valt dus de helft van het bedrijf weg, maar ook persoonlijk was het voor Robin een moeilijke tijd. “Je wordt even met je neus op de feiten gedrukt. Je denkt dat je alles in de hand hebt, maar als het erop aankomt is dat helemaal niet zo.” Er was binnen het bedrijf ruimte voor verdriet, zowel bij de freelancers als bij de klanten. “Ik vind het belangrijk om hier echt bij stil te staan en iedereen hiervoor ook de ruimte te geven. Maar aan de andere kant draait de wereld ook gewoon door, of je dat nou wilt of niet.”

Wij willen als bedrijf kunnen meebewegen met de markt en de groei (Robin Hensen)

Aandelentraject

De heren waren, voordat Rolf ziek werd, al bezig om iemand die veel voor hen werkte op commercieel gebied onderdeel te maken van de kern van het bedrijf door middel van de verkoop van aandelen. Dat raakte nu in een stroomversnelling. “We zijn met z’n drieën om tafel gaan zitten en hebben gekeken hoe we dit moesten doen”, vertelt Robin. “Al snel kwamen we erachter dat we hierbij hulp nodig hadden van een financieel adviseur. Iemand die het financiële en juridische stuk goed kon regelen en ook de emotionele kant van het verhaal goed snapte.” Een starre accountant was dus niet op zijn plaats. “Uiteindelijk zijn we via via bij Ronny Buiting van Joanknecht terechtgekomen. Hij was een goede mix tussen het emotionele stukje en het gewoon goed aftimmeren van het cijfermatige verhaal en de juridische afspraken.”

Vanaf september 2017 had Robin officieel een nieuwe compagnon, al kende Robin hem al een paar jaar. “De nieuwe compagnon is echt een heel ander persoon dan Rolf was. Dat is niet met elkaar te vergelijken. Het was voor mij het begin van een hele nieuwe situatie. Al startte het bedrijf met de nieuwe compagnon niet op nul. Het bedrijf heeft door de jaren heen leuke klanten binnengehaald en mooie projecten gedaan.” Er is volgens Robin één kenmerk dat Rolf altijd in het bedrijf bracht: humor. “Dat kun je bijna niet definiëren. Hij had harde Rotterdamse humor. Sommige klanten vonden dat helemaal niks, maar anderen liepen met hem weg. Dat was heel belangrijk en dat is er nu dan ook niet.”

Joanknecht-Magazine_Winter-Robin-Hensen-staandFeestelijke branche

De evenementensector is volgens Robin een redelijk feestelijke branche, dus verdriet past daar niet zo goed bij. “Een feest of evenement is ook een soort snelkookpan van emoties.” Robin heeft daar een mooie vergelijking voor: “Een avondje feest is de week in vier uur. Dan gebeuren er dingen die normaal allemaal wat langer duren.” Dat sluit ook goed aan bij de boodschap die zij als bedrijf willen uitstralen. “Als je mensen alleen negatieve emoties geeft, dan gaat een gedragsverandering niet zo snel werken. Maar als wij erin slagen het positief te houden, werkt dat meestal wel”, legt hij uit. “Wat ik eigenlijk wil benadrukken, is dat ons verhaal niet alleen een negatieve kant heeft. Die negen maanden dat Rolf ziek was, was ook een soort snelkookpan. Er was heel veel verdriet, maar wij gingen in een hele korte tijd ook een hele hoop positieve emoties herbeleven en delen door herinneringen op te halen.”

Een feest of evenement is een snelkookpan van emoties (Robin Hensen)

Evenement Joanknecht

Live Impact is ondertussen alweer druk bezig met het organiseren van verschillende evenementen. Zo ook het feest van Joanknecht omtrent het zeventig jarig bestaan. “Joanknecht stond ervoor open om het evenement leuker en effectiever te maken, dat was leuk om te zien”, vertelt Robin lachend. “Daarnaast hebben we samen nagedacht om het nieuwe uitgangspunt van Joanknecht ‘samen maken we de toekomst’ terug te laten komen in het evenement.”

Zo liep er iemand met een bos sleutels door de mensenmassa en deelde de sleutels uit aan willekeurige gasten. Zij konden dan bij een lockerwand een locker openen en daar zat dan een leuke gimmick in. “Het was zo grappig om te zien hoeveel plezier mensen hebben gemaakt met bijvoorbeeld een paar plaksnorren en -baarden”, vertelt Robin. Ook de catering versterkte het gevoel van samenzijn. Eten en drinken werd aan tafel samen gedeeld. “Zo kwamen hele kippetjes en flessen wijn op tafel. De gasten gingen alles met elkaar delen en dat schept toch een band op een feestje waar lang niet iedereen elkaar kent.” Een feest organiseren is volgens Robin echt maatwerk, al is er volgens hem wel één regel die altijd geldt: “Het zit hem in de kleine dingen. Je hoeft niet altijd een grote show van een miljoen te geven, soms werken grappige dingen van een kwartje net zo goed en hebben mensen een superleuke avond. Dat is het belangrijkste.”

Bekijk hier de foto’s van het jubileumfeest dat Live Impact organiseerde voor Joanknecht.

Dit artikel verscheen met de titel “In voor- en tegenspoed, Flexibel en doelgericht werken aan de toekomst” in het magazine ‘samen maken we toekomst’, editie winter 2018/2019, gedrukt in december 2018. Twee keer per jaar brengt Joanknecht dit magazine uit voor haar relaties. Magazine ontvangen? Laat het ons weten: Tel. +31 40 844 70 00 of via info@joanknecht.nl. Wil je reageren, heb je een vraag of feedback voor ons? Neem dan gerust contact op met Trudie Govers, marketing- en communicatieadviseur bij Joanknecht via tel. +31 40 240 9522 of via tgovers@joanknecht.nl.