Rens Adam Joanknecht

“Erg benieuwd wat jullie hier mee gaan doen” – Innovatie bij Joanknecht

 

Het is een kletsnatte woensdagochtend begin november, bijna 10 uur. Nog een paar minuten dan begint mijn afspraak en natuurlijk is er net nu nergens een parkeerplek in de buurt vrij. Dan maar snel verderop parkeren en de regen trotseren. Ik wil niet te laat komen op deze belangrijke afspraak. Een belangrijke afspraak met een blanco agenda. Ok, bijna blanco. De enige vraag waarop ik antwoord wil van onze klant is: Wat houdt je bezig (bedrijfsmatig)? Oh ja, er is een addertje: het gesprek wordt door mij opgenomen of er wordt een vlog van gemaakt. “Erg benieuwd wat jullie hiermee gaan doen” is de ontzettend enthousiaste reactie van onze klant na afloop van het gesprek.

Innoveren

Dit klantgesprek is slechts het begin… Proactieve advisering van onze klanten is de uitkomst. Deze aanpak is een gevolg van het innovatietraject “Het nieuwe innoveren”, waar wij als Joanknecht aan mee doen. Dit traject is een initiatief van BRIL innovatie in samenwerking met Brainport Development om verdere innovatie in de Brainport regio te stimuleren. Eind september zijn wij samen met andere deelnemer Odessey Solutions gestart aan het innovatietraject. Na een aantal inspiratievolle sessies, waarin we ons 360 graden hebben georiënteerd op de snel veranderende wereld om ons heen, klantvragen, onze eigen organisatie en verschillende innovatietechnieken, hebben wij innovatiethema’s gedefinieerd. Uiteindelijk hebben wij het thema “samenwerken” gekozen, om een innovatieve invulling aan te geven.

Advies

De innovatietechniek die wij hebben gehanteerd is een experiment. Voordeel van een experiment is dat het een snelle en efficiënte wijze is om nieuwe ideeën in de praktijk te testen. De audio opname of vlog van het gesprek met onze klant over de vraag wat hem/haar (bedrijfsmatig) bezig houdt was slechts het begin. Als onderdeel van de reguliere opdrachtvoorbereiding hebben wij de audio-opname beluisterd en/of de vlog bekeken met het opdrachtteam en verschillende specialisten.

Voor ons als adviseurs, die staan te popelen om onze klanten direct met raad en daad bij te staan, is het heel goed om eens alleen maar te luisteren. Daarnaast worden zowel klanten als wij vaak geleefd door de waan van dag. Dit gesprek biedt daarom een uitstekende wijze voor reflectie. Er komen diverse onderwerpen op tafel, die normaal minder of niet de revue zouden hebben gepasseerd. Daarnaast resulteerde het toevoegen van verschillende specialisten tot een verbreding van de discussie en tot meer relevante adviespunten voor onze klanten. De aard van de adviespunten is zeer divers. Van een specifiek advies van een van de specialisten tot het introduceren van de klant bij ander klanten / relaties in ons netwerk om de klant zo verder te helpen. Allemaal hebben ze hetzelfde doel: Samen toekomst maken!

Deze blog is geschreven door Rens Adam, adviseur Corporate Finance