Coaching in accountancy: voor collega’s en klanten

Els Joosen werkt al 15 jaar bij Joanknecht. “Dat is niet gebruikelijk in een sector waar je veel in- en uitstroom ziet”, zegt ze zelf. Wat verbindt Els met Joanknecht? “Ik heb zelf regelmatig nagedacht over de volgende stap in mijn carrière. Door dit kenbaar te maken bij mijn coach hebben we samen gekeken welke rol op dat moment het beste bij mij past. Zo heb ik mezelf in diverse rollen kunnen ontwikkelen, onder andere als coach: voor collega’s en klanten.”

“Ik vind het een uitdaging om bij mijn klanten de echte vraag te ontdekken die achter de vragen zit die ze stellen. We hebben als accountants vaak de neiging meteen het antwoord op de gestelde vraag te geven, maar misschien zit er een groter vraagstuk achter.” Els Joosen is adviseur bij Joanknecht, ze vraagt bij klanten door maar ook bij collega’s: “Voor mijn klanten ben ik een echte generalist, maar op de afdeling heb ik me ontwikkeld als manager gericht op de mensenkant, een coach. En die rol kan ik bij klanten weer toepassen.”

Een vraagbaak voor mijn klanten

“In mijn rol als senior adviseur accountancy bedien ik een vaste groep klanten. Ik probeer hun ‘trusted advisor’ te zijn, zodat ze weten dat ze met allerlei vraagstukken bij mij terecht kunnen: over de onderneming, de persoonlijke holding of privé, noem maar op. Als het nodig is schakel ik een specialist in. Ik ben dus meer een klantmanager, het eerste aanspreekpunt voor een klant.”

“Ik heb relatief veel notariskantoren als klant, dat was ooit toeval maar ik heb me er in de loop van de tijd in gespecialiseerd omdat ze met specifieke wet- en regelgeving te maken hebben. Maar ik heb bijvoorbeeld ook een casino als klant, of IT-dienstverleners en advocatenkantoren. Ik vind het leuk dat er zoveel variatie in het klantenbestand zit, maar vind vooral het persoonlijk contact met klanten leuk.”

Persoonlijk contact met klanten en collega’s

“Ik vind dat Joanknecht veel belang hecht aan het persoonlijk contact met klanten. Maar ook de medewerkers onderling, je kunt eigenlijk altijd wel bij iedereen binnen lopen met je vragen. Het is een open, informele cultuur. Dat past bij mij. Ik vind het vooral plezierig dat initiatief bij Joanknecht wordt gewaardeerd. Ik ben veel bezig met de coaching van medewerkers en als je laat zien dat je dat kunt, krijg je alle ruimte om je daar verder in ontwikkelen. Ik zit al vijftien jaar bij Joanknecht, dat is niet gebruikelijk in een sector waar je veel in- en uitstroom ziet.”

Focus op persoonlijke ontwikkeling en coaching

“We vinden bij Joanknecht vooral persoonlijke ontwikkeling belangrijk. Ik heb zelf regelmatig nagedacht over de volgende stap in mijn carrière, door dit kenbaar te maken bij mijn coach hebben we samen gekeken welke rol op dat moment het beste bij mij past. Zo heb ik mezelf in diverse rollen kunnen ontwikkelen.”

“Ik ben eindverantwoordelijk voor coaching binnen de accountancydiscipline: hoe moet de coaching vormgegeven worden, wie zijn de coaches, aan welke training hebben zij behoefte, noem maar op. Ik krijg in mijn dagelijkse werk ook veel vragen van collega’s of andere coaches: ‘Ik loop hier tegenaan, hoe kan ik dat oplossen?’ Of ‘Kun je eens aanschuiven?’ Ik coach coaches en geef ook trainingen ‘coaching on the job’. Het allerbelangrijkste is om in verbinding te blijven met je collega’s.”

‘Lean’ voor onze klanten en onszelf

“Innovatie is een speerpunt bij Joanknecht. We proberen zo efficiënt mogelijk te werken, bijvoorbeeld door te digitaliseren. We zijn op de afdeling bezig om ‘leaner’ te gaan werken en nemen daar collega’s in mee. Richting klanten proberen we méér te doen dan jaarrekeningen en aangiftes, ook financiële planning bijvoorbeeld. Zo proberen we voorop te lopen. Klanten waarderen het en het houdt ons scherp. En zo ga ik elke dag met plezier naar mijn werk.”

Meer weten? Stuur Els gerust een e-mail of een berichtje via LinkedIn.