Een digitaal veiligere toekomst_Joanknecht magazine_1

Een digitaal veiligere toekomst

Digitaal weerbaarder maken van de bv Nederland, dat is het belangrijkste doel van cybersecuritybedrijf Motiv. Hun ICT-specialisten grijpen in wanneer de digitale veiligheid van bedrijven in gevaar komt en zoeken ook actief naar nieuwe manieren om deze te waarborgen. Voor een digitaal veiligere toekomst.

 “Cybersecurity gaat over het veiliger maken van alles wat digitaal is”, stelt Aksel Dorèl, algemeen directeur van Motiv. “Wij helpen onze klanten om alles wat via internet naar buiten gaat en alles wat ze via digitale kanalen met elkaar delen, beter te beschermen.” Motiv richt zich niet op cybersecurity voor consumenten maar voor grote bedrijven zoals de NS en een aantal Nederlandse gemeenten.

Digitale brandweerkazerne

“Wij zitten hier eigenlijk in een soort digitale brandweerkazerne”, legt Aksel uit. “Daar is het op het ene moment heel rustig en zit iedereen lekker aan een bakje koffie. Maar het andere moment is er gewoon vette fik en moet iedereen in actie komen. Die vette fik is bij ons een cybersecurityincident, bijvoorbeeld wanneer een privacyvraagstuk is geschonden of wanneer er een hacker binnen is. Toch zijn we wel anders dan een brandweerkazerne. Wij houden namelijk ook continu in de gaten wat op internet gebeurt en wat de gevolgen voor onze klanten kunnen zijn, zodat wij grote incidenten voor kunnen zijn.”

Security Operations Center

Om deze diensten te kunnen verlenen heeft Motiv een Security Operations Center (SOC). Hier houden ICT-specialisten het dreigingsbeeld in de gaten. Wanneer een cybersecurityincident plaatsvindt, bijvoorbeeld wanneer hackers een systeem van een van de klanten van Motiv binnen dreigen te dringen, wordt dat hier direct gesignaleerd. “Het SOC is dus de heartbeat van het bedrijf”, zegt Aksel.

Het SOC bestaat al langer maar heeft sinds kort een nieuwe locatie. “We hebben het monumentale pand in IJsselstein waar Motiv twintig jaar geleden is begonnen, gerevitaliseerd tot een moderne en aantrekkelijke werkplek die voldoet aan de eisen van deze tijd, en daar past het SOC heel goed in. Het unieke historische karakter van dit pand is bewaard gebleven, maar het is in een modern jasje gestoken. Dat maakt het leuk om de belangrijkste plek van het bedrijf nu weer in het pand te vestigen.”

Werknemers

Naast het werk, vindt Aksel het ook belangrijk dat de werknemers plezier maken. In de nieuwe inrichting van het pand is dan ook ruimte om gezamenlijk te lunchen en een bar om een drankje te doen. “Het is belangrijk om het personeel aan je te binden voor een langdurige samenwerking. Dat doen wij door onze mensen veel uitdaging te bieden. Zij werken aan interessante opdrachten voor zeer toonaangevende klanten. En dat alles doen ze natuurlijk op een prettige, state-of-the-artwerkplek.”

Daarnaast heeft Motiv sinds kort een eigen opleiding: Motiv Academy. “We merken dat er weinig nieuwe aanwas is van ICT-specialisten. Ook kunnen de ICT-specialisten die van reguliere opleidingen komen niet altijd aansluiten bij wat ze hier doen.” Dit is volgens Aksel een ideale oplossing om in hun eigen behoefte te voorzien. “Het is een kwestie van omdenken.”

Dit artikel verscheen in het magazine ‘samen maken we toekomst’, editie winter 2018/2019, gedrukt in december 2018. Twee keer per jaar brengt Joanknecht dit magazine uit voor haar relaties. Magazine ontvangen? Laat het ons weten: Tel. +31 40 844 70 00 of via info@joanknecht.nl. Wil je reageren, heb je een vraag of feedback voor ons? Neem dan gerust contact op met Trudie Govers, marketing- en communicatieadviseur bij Joanknecht via tel. +31 40 240 9522 of via tgovers@joanknecht.nl.