Een bedrijf (ver)kopen: ken u zelf

Een bedrijf (ver)kopen: ken u zelf

1 oktober 2020

Hoe vind ik snel de beste kandidaat voor mijn aan- of verkoop? Voor het antwoord moet je eerst weten welk bedrijfsdoel daarmee wordt gediend en wat je eigen strategie is. Voordat u een corporate finance-adviseur inschakelt moet het huiswerk eerst op orde zijn.

Een bedrijfsovername begint met duidelijkheid over de eigen strategie en doelstelling. Zoekt u omzet, kennis, leveranciers, medewerkers, productietechnieken, afzetgebieden of managementcapaciteit? Voor welk bedrijfsdoel is de overname nu eigenlijk een oplossing? Hoe zuiverder u weet waarnaar u op zoek bent, hoe gerichter het zoekproces. Hetzelfde geldt voor de verkoop. Aan welke criteria moet de ideale koper voldoen? Voor welke strategie en strategische koper is uw bedrijf het meeste waard? Hoe moeten de organisatie en de cijfers eruitzien om aantrekkelijk te zijn voor de ideale koper? De antwoorden zijn de basis voor een duidelijk zoekprofiel en het gesprek met de corporate finance-adviseur.

 

Zorg dat er iets te kiezen is

Voor een succesvolle transactie is het essentieel vooraf te onderzoeken of er naast de voor de hand liggende kandidaten ook andere partijen zijn. Met slechts één kandidaat is het slecht onderhandelen. Het is altijd goed te weten dat er een next best optie is en dat (on)bewust te kunnen uitstralen. Om de keuze te vergroten stellen wij vaak met behulp van uw zoekprofiel en onze tools en databases een longlist samen. Die bestaat uit circa twintig relevante bedrijven. Samen met u selecteren wij de vijf meestbelovende bedrijven. Met hen wordt discreet contact opgenomen en een vervolgafspraak gemaakt. Bij succesvolle overnames wordt deze cyclus een tot drie keer doorlopen. De doorlooptijd tussen het starten met zoeken, tot het tekenen van de koopovereenkomst, ligt gemiddeld tussen de drie tot negen maanden.

 

Over de landsgrenzen

Soms is het wenselijk breder en over de landsgrenzen heen op zoek te gaan naar een kandidaat. Wij plaatsen dan een ‘advertentie’ op kwalitatieve (en branchegerichte) bedrijvenfora. Het zoekprofiel vertalen we dan in een‘teaser‘ waarin we de aantrekkelijke kanten van het bedrijf accentueren. Zo kunnen wij geanonimiseerd de markt informeren waarnaar u op zoek bent en wat u te bieden heeft. Vaak dienen zich zo aantrekkelijke buitenlandse partijen aan die anders onopgemerkt zouden zijn gebleven.

 

De juiste match; de juiste prijs

Een succesvol aan- of verkooptraject is het resultaat van een goede mix van een gedegen voorbereiding, actief zoeken, adverteren en het inzetten van ons netwerk. Daarbij de juiste match tot stand laten komen is de kern van het succes. Is er een klik met de mensen en de business? Zijn de risico’s verantwoord en wordt de synergie begrepen? Is er vertrouwen in elkaar en in een faire deal? In dat geval ontstaat een goed gevoel over de voortzetting van het bedrijf en is de koper bereid een faire prijs betalen.

Geschreven door Georges de Méris.

Partner corporate finance en forensics & recovery bij Joanknecht.

Georges is bereikbaar per telefoon op +31 (0)40 240 9476 en per e-mail op gdmeris@joanknecht.nl.