Iris en Tim: de rol van change management bij de verhuizing

Drie jaar geleden startte Joanknecht het samenwerkingsprogramma om medewerkers meer te betrekken bij de organisatie en om talent te laten groeien. Het programma bestaat uit een groep van twaalf medewerkers die actief in de organisatie betrokken zijn en daardoor invloed hebben. Zij volgen een opleidingsprogramma dat bestaat uit verschillende modules. Deze geven inzicht in het opereren in een organisatie en het aansturen ervan. Het programma is een combinatie van intensieve interne en externe samenwerking. Er wordt theoretische en praktische kennis opgebouwd en de deelnemers zijn actief betrokken bij projecten die direct meerwaarde hebben voor de organisatie.  De groep pakt diverse ontwikkelpunten op en komt met ideeën en oplossingen. Deze keer zijn Iris van Mierlo en Tim de Haan aan het woord over de rol van change management bij de verhuizing.

Wat was jullie rol bij de verhuizing?

Iris: ”De verhuizing naar ons nieuwe pand bracht nogal wat veranderingen met zich mee. We gingen niet alleen naar een andere locatie, maar we wilden ook anders gaan samenwerken. Daar is een gedragsverandering voor nodig.” Tim: “Dus we moesten onze collega’s daarop gaan voorbereiden, uitleg geven, hen enthousiasmeren en ze meenemen in de verandering.” Iris: “We hebben om dit te bewerkstelligen een cursus changemanagement gevolgd met de samenwerkingsgroep. Met de kennis die we hebben opgedaan, hebben we een communicatieplan opgesteld om collega’s mee te nemen in de verhuizing, het nieuwe activiteitengericht samenwerken en het gebruik van het pand.”

Hoe hebben jullie het aangepakt?

Tim: “Het communicatieplan was, en is nog steeds, essentieel om op een gestructureerde manier te communiceren en de verandering teweeg te brengen.” Iris: “We hebben veel nagedacht over: wat is de boodschap, wie moet die overbrengen en hoe zorgen we dat we alle medewerkers bereiken. Het is belangrijk om de juiste mensen de juiste boodschap te laten brengen.” Tim: “We hebben veel herhaald, op verschillende manieren, want de theorie geeft aan dat je een boodschap zeven keer moet vertellen voordat hij duidelijk is.” Iris: “En altijd op een persoonlijke manier, vaak met humor. We hebben intervisies georganiseerd en veel individueel contact gehad. We bedachten prijsvragen, stuurden vragenlijsten en maakten leuke, informatieve filmpjes. Zo heb ik met Joep samen een filmpje opgenomen op de bouwplaats om iets aan te kondigen. Heel leuk!”

Is het gelukt wat jullie hadden bedacht?

Tim: “Ja, wij vinden van wel! Maar het antwoord op deze vraag laten we graag aan onze collega’s over. En we nodigen iedereen uit om een kijkje te nemen op onze mooie nieuwe thuisbasis en de sfeer te komen proeven.”

 

Dit artikel verscheen in het magazine ‘samen maken we toekomst’, editie zomer 2021, gedrukt in mei 2021. Twee keer per jaar brengt Joanknecht dit magazine uit voor haar relaties. Magazine ontvangen? Laat het ons weten: Tel. +31 40 844 70 00 of via info@joanknecht.nl. Wil je reageren, heb je een vraag of feedback voor ons? Neem dan gerust contact op met Marlies Vervoordeldonk, hr- en communicatiemedewerker bij Joanknecht via tel. +31 40 240 9493 of via mvervoordeldonk@joanknecht.nl.