De derde generatie aan het roer

De kans is groot dat je in het dagelijks leven bomen of planten ziet die zijn gekweekt en geleverd door Van den Berk Boomkwekerijen uit Sint-Oedenrode. Met ongeveer 500 hectare en een assortiment van meer dan 1600 boomsoorten en cultivars (planten die uit een soort, variëteit of kruising zijn ontstaan) behoort dit familiebedrijf tot een van de grootste kwekerijen en groenleveranciers van Europa.

Je komt hun werk tegen in de regio Eindhoven en ook ver daarbuiten levert Van den Berk medium tot zeer grote maten bomen, struiken en rhododendrons. Projecten zoals de beplanting van het atletendorp van de Olympische Spelen in Londen tot pretparken, dierentuinen en stadscentra door heel Europa, kunnen rekenen op de met zorg gekweekte bomen en planten van het bedrijf. Inmiddels is de derde generatie van de familie Van den Berk aan zet. Tijdens een wandeling over het immense terrein van de kwekerij vertellen de familieleden meer over hun bedrijf.

Pieter van den Berk, algemeen directeur:

“Op 1 juli 2007 nam ik officieel het stokje over van mijn oom Paulus, nadat wij een jaar samen de directie van het bedrijf hadden gevormd”, vertelt Pieter van den Berk, algemeen directeur. “Als je algemeen directeur van een familiebedrijf bent, kijkt iedereen met je mee. Als je niet oplet, kan dat heel veel druk geven. Natuurlijk voelde ik die druk in eerste instantie ook, maar ik heb dat weten los te laten. In ons stichtingsbestuur zitten ook een aantal externen, onder anderen een advocaat en een econoom. Zij fungeren voor mij ook als klankborden buiten de familie. Joanknecht is dat op financieel vlak voor ons. Zij hebben ons bijgestaan bij de overdracht van het bedrijf naar onze generatie en adviseren ons nog altijd bij strategische beslissingen. We willen grote slagen maken en de werkprocessen meer stroomlijnen met behulp van moderne technologieën. Joanknecht helpt ons om dit met verschillende IT-tools voor elkaar te krijgen.”

Blijven investeren

Een jaar nadat hij algemeen directeur werd, kwam Pieter voor een enorme uitdaging te staan: “In 2008, toen de crisis startte, was er nog genoeg werk voor ons, maar toen het op een gegeven moment echt minder werd, moesten we anders gaan denken. Van het zoeken naar genoeg capaciteit om te kunnen groeien toen de economie nog bloeide, naar kostenbesparingen invoeren en zorgen dat we konden doorgaan. Gelukkig hadden we op dat moment wel genoeg eigen voorraad waardoor we bomen van formaat konden blijven leveren. In tijden van crisis gooit iedereen al zijn producten op de markt. Wij deden dat dus niet en van die investering hebben we nu profijt met een stabiel assortiment. Sinds dit jaar zien we weer verbetering op de markt. Gelukkig zijn we een familie waarin iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt. Iedereen heeft zijn steentje bijgedragen zodat we als bedrijf de economische crisis het hoofd hebben kunnen bieden. Privé lopen we de deur niet plat bij elkaar, maar we hebben goed contact. Wij kunnen elkaar ook prima zien en niet over het bedrijf praten.”

Bijzondere projecten

“Waar mijn hart sneller van gaat kloppen, zijn toch wel de in het oog springende projecten zoals het atletendorp van de Olympische Spelen in Londen in 2012 en  ook de herinrichtingen van Toverland, de Efteling en de Antwerpen Zoo. En ook mooi; voor de bijzondere Trudo Vertical Forest woontoren die op Strijp-S in Eindhoven wordt gebouwd, groeien alle geselecteerde planten en bomen op dit moment al hier.”

Johan van den Berk, pr, verkoop en advies Scandinavië en Zwitserland:

“Elke zes weken maak ik een bomenvlog en vertel dan binnen een thema over ons assortiment. Wij zijn de eersten in onze branche die op deze manier te werk gaan. De vlogs zijn zowel in het Nederlands als Engels te bekijken. De best bekeken vlog heeft ongeveer 85.000 views. We hebben eindeloos veel te vertellen over onze bomen en met deze video’s zien mensen echt wat ze krijgen. De ene plant of boom toont meerdere keren door het jaar heen zijn sierwaarde en de ander bloeit maar op één moment in het jaar. Mooie en goede groenontwerpen laten elk seizoen visueel iets gebeuren.” Johans vlogs vind je op youtube.com/boomkwekerij1

Joanita van den Berk, betrokken bij de administratieve afdeling:

“Ik heb hier fulltime gewerkt en hield me bezig met de administratie. Tegenwoordig ben ik hier nog een dag in de week, want ik heb ook nog een ander bedrijf. Door hier wekelijks te zijn, houd ik feeling met het bedrijf. Ik wil niet alleen een aandeelhouder op papier zijn, maar ook betrokken blijven. Wij zijn meegegroeid met het bedrijf. Als ik kijk naar mijn vader en oom, dan zie ik een generatieverschil in de manier waarop zij omgingen met tijd en werk en hoe wij dat nu doen. Voor ons is het normaler om nu te genieten en vrije tijd te hebben, zij werkten aan één stuk door tot aan hun pensioen. Ik vind het mooi dat Paulus en Jan ervoor kiezen ons onze fouten te laten maken. Ze hebben ons alle ruimte gegeven om onze eigen rol in het bedrijf te vinden.”

Jacqueline van den Berk, R&D-assortimentsontwikkeling:

“Ik heb elf jaar de inkoop voor het bedrijf gedaan en nu houd ik mij bezig met het verder uitbouwen van ons assortiment. Er wordt wel eens gezegd ‘als Van den Berk het niet heeft, dan is het er niet’. Als wij iets niet hebben in ons assortiment, dan ga ik op zoek. We kweken ook onze eigen soorten, zoals de Swing, een dakboom met een S-vormige stam. Ik vind dat ik de allerleukste baan heb hier bij Van den Berk. Geen dag is hetzelfde. Een van de bijzondere projecten die ik begeleid, is het voortbestaan van de Anne Frankboom. Van deze boom zijn een aantal nazaten in het bezit van twee stichtingen. Zij waren allebei op zoek naar een partner die deze nazaten goed kan verzorgen en daarmee het gedachtegoed beschermen. Dat doen wij nu.”

Jan van den Berk, tweede generatie in het familiebedrijf:

“Ik had er een goed gevoel bij toen ik de zaak overdroeg aan de kinderen. We waren daar al een hele tijd mee bezig en we hebben ook goede begeleiding gehad. De financiële afwikkeling ging redelijk rap. Ik vond het niet moeilijk om het bedrijf los te laten. Het moment en de omstandigheden waren voor iedereen goed. Ik heb niet de drang gehad om me met de gang van zaken van het bedrijf te blijven bemoeien. Ik zeg altijd maar zo ‘als je niet commandeert, dan bellen ze je vanzelf’. Als ze me nodig hebben, help ik nog steeds graag. Ik zie dat ook na ons vertrek het goede gevoel in het bedrijf behouden is.”

Paulus van den Berk, tweede generatie in het familiebedrijf:

“Ik ben een paar jaar langer in het bedrijf gebleven dan mijn oudere broer Jan. In mijn laatste jaar bij het bedrijf vormden Pieter en ik de directie. Ik vond het niet makkelijk om te stoppen en niet meer dagelijks betrokken te zijn. Ik ben van kindsbeen af altijd met het bedrijf bezig geweest. Ik hield mij bezig met de verkoop. Wat ik voor onze kwekerij wilde, is dat we ons zouden onderscheiden van de massa. Dat lukte! Ik luisterde naar wat onze klanten wilden en was altijd over de hele wereld op jacht naar nieuwe soorten bomen en planten voor ons assortiment.”

Dit artikel verscheen in het magazine ‘samen maken we toekomst’, editie winter 2018/2019, gedrukt in december 2018. Twee keer per jaar brengt Joanknecht dit magazine uit voor haar relaties. Magazine ontvangen? Laat het ons weten: Tel. +31 40 844 70 00 of via info@joanknecht.nl. Wil je reageren, heb je een vraag of feedback voor ons? Neem dan gerust contact op met Trudie Govers, marketing- en communicatieadviseur bij Joanknecht via tel. +31 40 240 9522 of via tgovers@joanknecht.nl.