“Bij Joanknecht zijn we ruimdenkend over de vooropleidingen van werknemers”

Een strikje als handelsmerk. Zo zien we onze collega Cas Claassen iedere dag. Zijn manier van kleden komt onder andere voort uit zijn opleiding aan de IVA. En we kennen hem als fervent golfer. Hij is mede-aanjager van de golfgekte binnen Joanknecht. Super, vinden wij!

“Ik heb als vooropleiding het IVA (businessschool voor studenten met affiniteit voor de auto- en/of nautische branche, red.) in Driebergen gedaan. Maar ik had vrij snel in de gaten dat ik me breder wilde oriënteren dan de autobranche. Ik ben toen met mijn ouders gaan overleggen om te kijken wat beter bij mij past. Zo heb ik uiteindelijk, gedurende het derde studiejaar van het IVA, mijn pijlen gericht op de accountancy.”

Cas Claassen is medewerker accountancy bij Joanknecht, hij heeft geen spijt van zijn carrièrekeuze: “Eén van de redenen voor mijn keuze ligt in het feit dat ik het gevoel had dat accountants aan het verbreden zijn. Ze worden steeds meer ingezet als adviseur en hebben hierdoor tegenwoordig steeds vaker direct contact met klanten. Dat klantcontact past bij mij. Daarom besloot ik hierin door te gaan. Daarnaast ben ik altijd erg geïnteresseerd geweest in het werken met cijfers. Ik was dan ook erg enthousiast toen ik mijn IVA-scriptie voor Joanknecht mocht gaan schrijven. In die periode heb ik ervaren dat het werk inderdaad bij mij past en zo werk ik hier nu al twee jaar.”

Online business coaching in de praktijk

“In de praktijk focus ik me op online business coaching. We willen actief samenwerken met klanten: de klant op de voorgrond en de jaarrekening iets naar de achtergrond. De gegevens in de jaarrekening zijn vaak van langer geleden. Wij sturen graag samen met de klant op de situatie zoals hij nu is. Om dit te bewerkstelligen gaan we een online samenwerking aan met de klant, waarbij zij de facturen scannen en wij deze voor 11 uur ’s ochtends inboeken. Dit vormt de basis voor de toekomst van de onderneming en de ondernemer.”

Golf en strikjes

“Op donderdag houd ik me bezig met het bellen van leads, maar de rest van de week voer ik natuurlijk ook gesprekken met klanten. Dat doe ik ook met regelmaat op de golfbaan. Ik ben heel actief in de golfsport en probeer collega’s daarvoor enthousiast te maken. Vanuit Joanknecht ben ik lid van The Dutch Business Talents, een netwerkgroepje van gepassioneerde golfers. En ik heb met collega Mark-Jan van der Weerden recent golfdagen voor collega’s georganiseerd. Zij konden zo in één dag hun GVB halen. Bijna 30 collega’s hadden zich opgegeven. Dat was geweldig!”

Blik naar de toekomst

“Eén keer per maand of kwartaal gaan we samen zitten met klanten in ‘business sessies’ en geven we advies. We worden zo een sparringpartner voor de klant, waarbij onze blik op de toekomst gericht is. Hierbij zijn onze dashboards handig, we zien dat ‘platte’ financiële informatie de klanten vaak weinig zegt. Het wordt duidelijker wanneer je het zichtbaar maakt. Zo zie je bijvoorbeeld voor welke producten de kosten hoger zijn dan omzet.”

“De thema’s uit de ‘business sessie’ bepalen de focus. Hier kun je vervolgens het dashboard weer op aanpassen. Op die manier kunnen we gedurende het jaar goed aan de knoppen draaien en kort op de bal zitten. Dat is in de accountancy niet gebruikelijk, maar juist wat me aan Joanknecht zo goed bevalt: we zitten structureel bij klanten aan tafel om ze vooruit te helpen. Hiervoor moet je ook mensen in huis hebben die dat leuk vinden, zoals ik. We proberen met benchmarkcijfers te laten zien hoe goed een klant het relatief doet. We beginnen echter altijd bij de basis: de administratie moet op orde zijn. Daar gaat veel tijd in zitten, maar wanneer dit goed is kun je hierop verder bouwen en de klant marktkansen laten zien. Je wilt de klant prikkelen, elke bijeenkomst weer.”

Breed kijken naar achtergrond en opleiding

Cas is al vanaf het begin zeer tevreden over Joanknecht. “Ik ging me destijds aanmelden voor een opleidingstraject op Fontys Hogeschool. Op het moment dat ze daar de naam ‘Joanknecht’ hoorden vallen, vertelden ze me dat het een kantoor is dat als één van de weinigen ook open staat voor andere opleidingsachtergronden. Dit is ook mijn ervaring: je krijgt snel te horen dat je de verkeerde achtergrond hebt, maar bij Joanknecht niet. Ik zie hierin juist voordelen: andere opleidingen leren je andere denkwijzen; dit verbreedt je blik op je werk. En dat maakt mij anders in positieve zin, zowel voor Joanknecht als voor mijn klanten.”

Hand in hand met onze klanten

“Een collega zei het ooit mooi: Joanknecht is een kantoor dat groot genoeg is om de kwaliteit van een grote organisatie te leveren, maar klein genoeg om het persoonlijk te houden. Ik merk ook dat klanten het zo beleven. In de acquisitie hoor je vaak dat klanten zichzelf te klein vinden. Bij de klanten van ons ‘online business coaching team’ horen we geluiden dat we het precies doen zoals zij het willen. We krijgen ook veel complimenten. Ik heb het gevoel dat ik niet alleen sta, ik heb een team van Joanknecht achter me. We staan als het ware hand in hand met onze klanten.”

“De aanpak van Joanknecht past bij mij. Ik heb altijd een voorkeur gehad voor kleinere kantoren. Bij een groot bureau zou ik een pion zijn. Hier krijg je meteen verantwoordelijkheid en wordt iedereen ingezet op zijn of haar kracht. Die jas past me goed. Daarnaast zijn we daadkrachtig: niet te lang nadenken maar beginnen en bijsturen indien nodig. Zo doe ik het zelf ook het liefst.”

Meer weten? Stuur Cas gerust een e-mail of een berichtje via LinkedIn.