Bewegen in het spanningsveld van innovatie en control

Bewegen in het spanningsveld van innovatie en control

winter 2019/2020

Pendelen is balanceren tussen strakke beheersing en creatieve vernieuwing. Met deze woorden opent het boek Innovatie en pendelend leiderschap; managementcontrol in dga-omgevingen, geschreven door Oscar Reuvers, partner bij Joanknecht. Een boek voor ondernemers over de uitdaging van het verbinden van twee werelden binnen één bedrijf. “Het innovatiebedrijf gericht op de dag van morgen en een productiebedrijf gericht op de dag van vandaag. Een ondernemer is vaak juist innovatie- of productiegericht. Mijn boek geeft antwoord op de vraag wat een directeur-grootaandeelhouder (dga) kan doen om tot een mooie balans tussen control en innovatie te komen en zo een succesvolle ondernemer te worden.”

Oscar ziet bij een productiebedrijf niet alleen een fabrieksomgeving voor zich. “Joanknecht is bijvoorbeeld ook een productiebedrijf. We leveren diensten en services en voor ons productieproces zoals jaarrekeningen en belastingaangiften opstellen, krijgen wij ‘grondstoffen’ in de vorm van gegevens van de klant. Een productieomgeving betekent iets strak neerzetten met kleine foutmarges. Innovatie werkt zo niet, mensen moeten fouten kunnen maken. Die tweestrijd maakt het lastig. Het businessmodel van een bedrijf verandert en dat maakt die strakke beheersing en creatieve vernieuwing zo belangrijk.”

 

Flexibiliteit versus control

De grootste uitdaging voor een bedrijf ligt volgens Oscar vaak bij de ondernemer zelf. “Diegene is heel goed geweest in iets neerzetten, vaak vanuit een visie en de drive om te willen innoveren. Als een ondernemer heel creatief is, is hij naar mijn mening vaak flexibiliteitsdominant. Diegene ziet heel veel kansen, wil alles pakken als het ware. Met alle goede intenties, maar dat kan fout gaan. Dan komt de reflectie van pas in het besef van ‘ik ben eigenlijk helemaal niet zo goed in het organiseren’. Een ondernemer moet dan los gaan laten door andere mensen bij zijn bedrijf te betrekken. Wanneer je weet of je controldominant of flexibiliteitsdominant bent, weet je welke type mensen je moet gaan zoeken, namelijk degenen die niet op jou lijken.”

 

Duurzaam succesvol zijn

Waarom is de ene ondernemer wel succesvol en de andere niet? “Je kunt de oorzaak leggen bij de markt, maar dat is niet slim. Het gaat erom hoe je met de veranderende markt omgaat. Ik kijk vanuit drie perspectieven naar een onderneming: de externe, interne en persoonlijke oriëntatie. De externe oriëntatie gaat over de strategische visie en de focus van de ondernemer. Bij intern gaat het over cijfers en geld. Mijn ervaring is dat succesvolle ondernemers echt wel goed naar hun cijfers kijken en weten hoe ze ervoor staan. Het persoonlijk perspectief noem ik in mijn boek ‘ik en de anderen’. Is de ondernemer in staat naar zichzelf en de onderneming te kijken? Kan hij zich kwetsbaar opstellen? In mijn optiek kun je bijna niet zowel control- als flexibiliteitsdominant zijn. Als een ondernemer dit van zichzelf weet en durft te bekennen, dan kan hij naar compensatie zoeken. Dat noem ik ‘de anderen’. Dat kan ook een goede vriend, partner of accountant zijn waarmee je spart. Als je op de perspectieven intern, extern en persoonlijk positief scoort, kun je duurzaam succesvol zijn.”

 

“Het businessmodel van een bedrijf verandert en dat maakt de strakke beheersing en creatieve vernieuwing zo belangrijk”

 

Het managementboek van Oscar ontvangen?

Klantrelaties van Joanknecht ontvangen medio 2020 een exemplaar. Innovatie en pendelend leiderschap; managementcontrol in dga-omgevingen van Oscar Reuvers is tot stand gekomen in samenwerking met Fontys Hogescholen en Vrije Universiteit Amsterdam. Ook een exemplaar ontvangen? Vraag alvast het boek aan door een e-mail te sturen naar Trudie Govers, marketing- & communicatieadviseur: tgovers@joanknecht.nl.

 

 

Dit artikel verscheen in het magazine ‘samen maken we toekomst’, editie winter 2019/2020, gedrukt in december 2019. Twee keer per jaar brengt Joanknecht dit magazine uit voor haar relaties. Magazine ontvangen? Laat het ons weten: Tel. +31 40 844 70 00 of via info@joanknecht.nl. Wil je reageren, heb je een vraag of feedback voor ons? Neem dan gerust contact op met Trudie Govers, marketing- en communicatieadviseur bij Joanknecht via tel. +31 40 240 9522 of via tgovers@joanknecht.nl.