Samenspel - Bert Groeneveld en Stefan Suy in gesprek

Bert Groeneveld en Stefan Suy in gesprek

Zo’n twintig jaar geleden kruisten de paden van Bert Groeneveld en Stefan Suy elkaar voor het eerst. Bert richtte in die tijd zijn bedrijf G2 Speech op en koos voor Joanknecht als financiële partner. Stefan stond aan het begin van zijn carrière bij Joanknecht. Tegenwoordig is Bert nog steeds CEO van G2 Speech, Stefan is inmiddels partner en bestuurslid van Joanknecht. Samen gaan zij in gesprek over de samenwerking van hun beide bedrijven en de veranderende rol van de accountant in het mkb.

Zeventig jaar

STEFAN: “Onlangs stuurde je ons een e-mail waarin je aan de bel trok over de manier waarop we bij Joanknecht werken. Je vroeg je onder andere af of wij als zeventigjarig bedrijf wel aansluiting vinden bij de jonge garde en in contact blijven met onze klanten. Ik moet zeggen, ik vond het een mooie e-mail en er staan elementen in die ik wel herken. Als je zeventig jaar oud bent, ben je je jeugdigheid misschien kwijt. Hoe blijf je je dan verhouden tot de jongere generatie? Dat spreekt mij persoonlijk ook aan, ik ben een belangrijk deel van mijn tijd bezig met onze eigen bedrijfsvoering en medeverantwoordelijk voor ons hr-beleid. Hoe gaan we ervoor zorgen dat we bij jonge mensen, maar ook bij onze klanten, aangehaakt blijven?”

Wanneer je jonge mensen binnenhaalt, geef ze dan de verantwoordelijkheid en bevoegdheid om iets wel of juist niet te doen (Bert Groeneveld)

De klant echt adviseren

BERT: “Ik schreef die e-mail uit frustratie over de gang van zaken. Toen wij twintig jaar geleden startten, was de regelgeving anders en was ons contact anders dan dat het nu is. Dat zie je in veel bedrijfstakken. Het is veel zakelijker ingesteld allemaal en in zekere zin is dat goed. Maar door het opstellen van heel veel procedures, stoppen mensen uiteindelijk met zelf nadenken: we volgden het boekje, de procedure was goed en toch zijn we verdronken. Vaak gaat het meer over gelijk hebben en gelijk krijgen en dat lijkt mij niet goed voor de relatie, maar ook niet voor het werk van de accountant. Jaarrekeningen opmaken lijkt mij niet het meest spannende werk dat er bestaat. Ik ben geen accountant, maar dat traject kun je goed automatiseren en dan kun je je bezighouden vanuit het accountantsvak met de dingen die het mkb bezighoudt. Dan houd je tijd over voor leuke dingen, namelijk de klant echt adviseren. Je wilt niet een van de velen worden. Ga luisteren om te begrijpen.”

STEFAN: “Ik heb het idee dat jouw ervaring met ons is dat we de laatste jaren meer productgericht bezig zijn. We voeren uit wat er gevraagd wordt.”

De persoonlijke kant

BERT: “Dat klopt. Ik ken gelukkig ook de andere kant van jullie bedrijf, de meer persoonlijke kant. Daar heb je goede mensen voor nodig, maar hoe kom je daar aan? Dat is een vraagstuk waar wij met ons bedrijf ook last van hebben. Wanneer je jonge mensen binnenhaalt, geef ze dan de verantwoordelijkheid en bevoegdheid om iets wel of juist niet te doen. Ze alleen maar volgens procedures laten werken, werkt niet. Als het zakelijk goed gaat, is het gemakkelijk praten. Maar als het niet goed gaat, dan kun je je als accountant onderscheiden naast het vaste uitvoerende werk. Als je dat niet doet, dan krijg je ‘wie kan mij de goedkoopste jaarrekening leveren?’ en dat wil je niet. In het gericht adviseren valt veel te halen.”

STEFAN: “Met de ontwikkeling van die menselijke kant zijn we de laatste jaren veel bezig. Een aantal jaren geleden hebben we besloten dat we daarin moesten veranderen. Destijds ging het niet slecht, maar we wilden al wel veranderen met het oog op de toekomst. De instroom van nieuwe mensen is niet meer vanzelfsprekend en ook de manier van werken is veranderd. Dat is voor ons een spagaat. Als je een accountantsorganisatie laat leiden door accountants en die vraag je om jonge mensen hun ding te laten doen binnen de wettelijke kaders, maar ze moeten wel fouten kunnen maken, hoe ga je daar dan mee om? Ben wel benieuwd hoe jij daar tegenaan kijkt.”

Analytisch en empathisch

BERT: “Als ik denk aan het profiel van een typische accountant, die persoon is hoogstwaarschijnlijk mathematisch zwaar onderlegd, dat kan bijna niet anders, en analytisch sterk. Het empathisch gedeelte daarentegen mag juist wel wat sterker zijn. Dat wordt misschien zoeken naar het schaap met de vijf poten. Die cijfers geloof ik als ondernemer allemaal wel min of meer, je gaat ervan uit dat dat goed zit. Maar wat betekent dat dan in het umfeld waarin mijn klant opereert? Dat is veel interessanter, weg van die cijfers en meer richting bedrijfsadvies. Empathie is heel belangrijk. De combinatie van analytisch en empathisch, dan heb je volgens mij een goed profiel.”

STEFAN: “Geloof jij er dan in dat het helpt als we mensen met een ander profiel aannemen? Dus een andere achtergrond en uiteraard moet diegene vaktechnisch wel op een bepaald level zijn. We merken dat het met mensen met een ander profiel uitstekend werkt in een klantrelatie, maar matcht dat nog als klanten financieel bovengemiddeld onderlegd zijn?”

Wat als de Wet op de jaarrekening zou worden afgeschaft? Welke waarde kunnen we dan hebben voor de ondernemer? (Stefan Suy)

BERT: “Ik denk als je kijkt naar de gemiddelde mkb’er, wat is dan het gemiddeld niveau op financieel vlak van de gemiddelde dga? Redelijk, als-ie het al heeft. Ik praat ook voor mezelf, hoor. Ik ben dit bedrijf als ondernemer begonnen, niet als accountant. Ik weet er iets van. Ik wil juist aansluiting vinden bij mensen die weten hoe mijn branche werkt. Ik denk dat dat in de wereld waarin wij opereren vandaag de dag, bijna niet meer bij te houden is. Dan zoek je eigenlijk meer een sparringpartner, iemand die mensen kan lezen. Het lijkt mij een uitstekende keuze, mensen met een ander profiel aannemen en dan een financieel eindverantwoordelijke in het team hebben.”

Sparringspartner

STEFAN: “We hebben het binnen Joanknecht vijf jaar geleden nadrukkelijk gehad over wat we wel doen en wat we niet doen voor klanten. Wat als de Wet op de jaarrekening morgen afgeschaft zou worden, welke waarde kunnen we dan hebben voor de ondernemer? We willen juist graag met de ondernemer in gesprek zijn, juist die sparringpartner zijn en specialisten inzetten waar nodig. Jij en ook anderen hebben behoefte aan iemand om mee te sparren. We houden ook klanttevredenheidsonderzoeken en daar komt de wens voor een sparringpartner vaker naar voren. Al is dat in de praktijk nog een uitdaging om goed uit te voeren, want iedere klant heeft andere wensen op dat vlak.”

BERT: “Goed om te horen dat jullie daar actief mee bezig zijn. Je hebt nooit direct het juiste format te pakken, maar je moet er in ieder geval mee aan de slag.”

STEFAN: “Jij ervaart nu nog niet dat we daaraan werken, daar moet ook verandering in komen. Gelukkig blijf je met ons in gesprek en geef je aan wat je vindt dat er beter moet, ik waardeer dat enorm.”

BERT: “Het is aan jullie om er wat mee te doen en ik vind het fijn te merken, dat het jullie aandacht heeft.”

Over G2 Speech

G2 Speech is marktleider op het gebied van software voor spraakherkenning, digitaal dicteren en workflowmanagement. Het bedrijf werd in 1998 opgericht en is actief in de medische, juridische en zakelijke sector. Dagelijks werken vele professionals in Nederland, België, Luxemburg, het Verenigd Koninkrijk en Ierland met de oplossingen van G2 Speech.

Dit artikel verscheen met de titel “Samenspel” in het magazine ‘samen maken we toekomst’, editie winter 2018/2019, gedrukt in december 2018. Twee keer per jaar brengt Joanknecht dit magazine uit voor haar relaties. Magazine ontvangen? Laat het ons weten: Tel. +31 40 844 70 00 of via info@joanknecht.nl. Wil je reageren, heb je een vraag of feedback voor ons? Neem dan gerust contact op met Trudie Govers, marketing- en communicatieadviseur bij Joanknecht via tel. +31 40 240 9522 of via tgovers@joanknecht.nl.