Suzan, Niels en Joep: activiteitengericht samenwerken

Drie jaar geleden startte Joanknecht het samenwerkingsprogramma om medewerkers meer te betrekken bij de organisatie en om talent te laten groeien. Het programma bestaat uit een groep van twaalf medewerkers die actief in de organisatie betrokken zijn en daardoor invloed hebben. Zij volgen een opleidingsprogramma dat bestaat uit verschillende modules. Deze geven inzicht in het opereren in een organisatie en het aansturen ervan. Het programma is een combinatie van intensieve interne en externe samenwerking. Er wordt theoretische en praktische kennis opgebouwd en de deelnemers zijn actief betrokken bij projecten die direct meerwaarde hebben voor de organisatie.  De groep pakt diverse ontwikkelpunten op en komt met ideeën en oplossingen. Deze keer zijn Suzan van der Loo, Niels de Kort en Joep Scheepers aan het woord over activiteitengericht samenwerken.

Wat houdt activiteitengericht samenwerken bij Joanknecht in?

Suzan: “Dat je op basis van je activiteiten voor die dag, of op basis van de collega’s waarmee je samenwerkt, een werkplek zoekt die daarbij past.” Joep: “De werkplekken hier zijn bewust heel anders opgezet en ingedeeld dan in ons oude pand. We willen op een andere manier met elkaar samenwerken.” Niels: “Voorheen zaten onze disciplines assurance, accountancy en fiscaal op verschillende verdiepingen, dus fysiek van elkaar gescheiden. Door het activiteitengericht werken zitten medewerkers van alle disciplines door elkaar. Hierdoor wordt het gemakkelijker om met elkaar te overleggen. We kunnen zo van elkaar leren en onze klanten op een nog betere manier bedienen.”

 

 ”Ik ben ervan overtuigd dat het activiteitengericht samenwerken beter is voor ons allemaal en uiteindelijk natuurlijk ook voor onze klanten” ~ Joep

 

Hoe gebruiken jullie het pand?

Niels: “We zien het met name als een ontmoetingsplek. Je hoeft het pand dus niet altijd te gebruiken. Je komt hierheen als je overleg hebt, met je team wilt samenwerken of een klant op bezoek hebt. Als je gefocust wilt werken, kun je ook kiezen om dat thuis te doen.” Joep: “Veel van ons werk bestaat uit bellen en overleggen, en dan heb je geen vaste werkplek nodig. We hebben 82 bureauplekken en daarnaast zijn er nog heel veel andere werkplekken, zoals grote tafels waaraan je even kunt overleggen, treincoupés en overlegruimtes.” Suzan: “Er zijn voldoende werkplekken voor iedereen en je kiest de werkplek die past bij de werkzaamheden die je op dat moment verricht.”

Hoe verloopt het tot nu toe?

Joep: “Ik ben tevreden met hoe het nu gaat, maar het kan natuurlijk altijd beter. Activiteitengericht werken vraagt om een gedragsverandering en dat kan lastig zijn, want we zijn gewend om iets op een bepaalde manier te doen. We ondergaan momenteel de verandering en iedereen doet dit in zijn of haar eigen tempo. We zitten nu in een periode waarin het nog de nodige uitdagingen met zich meebrengt. Maar ik ben ervan overtuigd dat het activiteitengericht samenwerken beter is voor ons allemaal en uiteindelijk natuurlijk ook voor onze klanten.”

 

Dit artikel verscheen in het magazine ‘samen maken we toekomst’, editie zomer 2021, gedrukt in mei 2021. Twee keer per jaar brengt Joanknecht dit magazine uit voor haar relaties. Magazine ontvangen? Laat het ons weten: Tel. +31 40 844 70 00 of via info@joanknecht.nl. Wil je reageren, heb je een vraag of feedback voor ons? Neem dan gerust contact op met Marlies Vervoordeldonk, hr- en communicatiemedewerker bij Joanknecht via tel. +31 40 240 9493 of via mvervoordeldonk@joanknecht.nl.